Maksuhäiriömerkintöjen käsittely ulosottovirastossa : Ohjeet asiakkaille ja ulosottoviranomaisille
Åkerlund, Laura (2016)
Åkerlund, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102715473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102715473
Tiivistelmä
Ulosottovirastot välittävät maksukyvyttömistä velallisista maksuhäiriötietoja luottotietoyhtiöille. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä näihin ulosottolähtöisiin maksuhäiriömerkintöihin
sekä niiden käsittelyyn ulosottovirastoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa eri ulosottopiirien ohjeita maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä sekä laatia kartoituksen ja lainsäädännön pohjalta Pirkanmaan ulosottovirastolle oma ohje maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä. Ohjekartoituksella pyrittiin selvittämään miten muut virastot toimivat luottotietojen kanssa, sekä missä ohjeiden osissa on eniten eroavaisuuksia virastojen välillä. Opinnäytetyön teoriaosuus toteutettiin lainopillisella tutkimusmenetelmällä ja ohjekartoitus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena.
Ohjekartoituksen kyselylomake lähetettiin 21 ulosottopiirille, joista vastaamatta jätti vain kolme ulosottopiiriä. Kyselyn vastausprosentti oli siis noin 85%. Kartoituksen vastauksista selvisi, että maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä on annettu kattava ohje vain muutamassa ulosottovirastossa. Annetut ohjeet erosivat huomattavan paljon toisistaan ja virastojen väliset toimintatavat paljastuivat hyvin erilaisiksi. Kartoituksen
vastauksissa nousi esille myös ulosottoviranomaisten toimintatapojen eroavaisuus jopa virastojen sisällä, koska ohjeita ei ole ollut. Useat kyselyyn vastanneista toivoivatkin jonkinlaisen ohjeen saamista.
Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin Pirkanmaan ulosottoviraston henkilöstölle ohje maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä. Lisäksi opinnäytetyöhön päätettiin lisätä asiakasohje maksuhäiriömer-kinnöistä, koska ohjekartoituksen vastauksista kävi ilmi, että velalliset ovat usein epätietoisia monista luottotietoihin liittyvistä asioista. Monet velalliset esimerkiksi luulevat, että ulosotto-virastot ylläpitävät luottotietorekisteriä. Asiakasohjeen laatimisen tavoitteena oli nopeuttaa ja helpottaa luottotietoihin liittyviä asiakaspalvelutilanteita. Sekä viranomaisten että asiakkaiden ohjeet löytyvät opinnäytetyön liitteistä.
sekä niiden käsittelyyn ulosottovirastoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa eri ulosottopiirien ohjeita maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä sekä laatia kartoituksen ja lainsäädännön pohjalta Pirkanmaan ulosottovirastolle oma ohje maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä. Ohjekartoituksella pyrittiin selvittämään miten muut virastot toimivat luottotietojen kanssa, sekä missä ohjeiden osissa on eniten eroavaisuuksia virastojen välillä. Opinnäytetyön teoriaosuus toteutettiin lainopillisella tutkimusmenetelmällä ja ohjekartoitus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena.
Ohjekartoituksen kyselylomake lähetettiin 21 ulosottopiirille, joista vastaamatta jätti vain kolme ulosottopiiriä. Kyselyn vastausprosentti oli siis noin 85%. Kartoituksen vastauksista selvisi, että maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä on annettu kattava ohje vain muutamassa ulosottovirastossa. Annetut ohjeet erosivat huomattavan paljon toisistaan ja virastojen väliset toimintatavat paljastuivat hyvin erilaisiksi. Kartoituksen
vastauksissa nousi esille myös ulosottoviranomaisten toimintatapojen eroavaisuus jopa virastojen sisällä, koska ohjeita ei ole ollut. Useat kyselyyn vastanneista toivoivatkin jonkinlaisen ohjeen saamista.
Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin Pirkanmaan ulosottoviraston henkilöstölle ohje maksuhäiriömerkintöjen käsittelystä. Lisäksi opinnäytetyöhön päätettiin lisätä asiakasohje maksuhäiriömer-kinnöistä, koska ohjekartoituksen vastauksista kävi ilmi, että velalliset ovat usein epätietoisia monista luottotietoihin liittyvistä asioista. Monet velalliset esimerkiksi luulevat, että ulosotto-virastot ylläpitävät luottotietorekisteriä. Asiakasohjeen laatimisen tavoitteena oli nopeuttaa ja helpottaa luottotietoihin liittyviä asiakaspalvelutilanteita. Sekä viranomaisten että asiakkaiden ohjeet löytyvät opinnäytetyön liitteistä.