ERP-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessi - Ajomestarit Oy
Aalto, Marika (2016)
Aalto, Marika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102215333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102215333
Tiivistelmä
Digitaaliset ratkaisut ovat nykypäivänä elinehto kilpailukyvyn säilyttämiselle toimialasta riippumatta. ERP-toiminnanohjausjärjestelmä on sähköinen järjestelmä, jossa liiketoiminnan eri osa-alueet kuten myynti, asiakkaat, varasto ja taloushallinto on integroitu samaan järjestelmään. ERP:n käyttöönottoprosessi vaatii paljon resursseja, sillä järjestelmä on monimutkainen kokonaisuus.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ERP:n käyttöönottoprosessin vaiheet. Tutkimus tehtiin toimeksiantona keskisuurelle logistiikka-alan yritykselle Ajomestarit Oy:lle, joka on ottanut ERP:n käyttöönsä vuonna 2015. Tutkimusongelma oli, mitkä ovat ERP-prosessin keskeisimmät haasteet ja menestystekijät sekä miten koko prosessi tulee linkittää yrityksen liiketoimintastrategiaan.
Tietoperustassa tutkitaan ensin digitalisaation merkitystä nykypäivän pk- ja logistiikkayrityksille. Lisäksi selvitetään ERP-järjestelmän keskeisimmät ominaisuudet, hyödyt ja varjopuolet sekä syvennytään järjestelmän käyttöönottoprosessiin. Viimeinen luku tutkii ERP:n linkitystä yrityksen strategiaan.
Empiirisessä osassa perustellaan menetelmävalinnat, selostetaan työvaiheet sekä avataan haastattelut ja niistä saadut tulokset. Tutkimusta varten tehtiin kaksi haastattelua: puhelinhaastattelu yhdelle henkilölle sekä neljän henkilön ryhmähaastattelu. Näistä ryhmähaastattelu oli tutkimuksen kannalta tärkeämpi. Haastattelutuloksiin sekä aikaisempiin tutkimuksiin ja muihin lähteisiin tukeutuen esitetään johtopäätökset ja kehitysehdotukset, ja lopuksi arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimus osoitti, että ERP-järjestelmän suurimpia hyötyjä ovat asiakkaan tarpeen tyydyttäminen, liiketoiminnan tehostuminen, reaaliaikaisuus ja tiedonkeruu sekä ihmisten, tiedon ja prosessien integrointi yhteen järjestelmään. Yleisimpiä varjopuolia olivat järjestelmän kustannukset ja monimutkaisuus. Käyttöönottoprosessissa haastavinta oli hitaus, laajuus ja yritykselle parhaan lähestymistavan löytäminen. Prosessin onnistuminen vaatii mm. tarkkaa suunnittelua, hyviä johtamistaitoja, henkilöstön sitoutumista sekä seurantaa ja arviointia. Tuottaakseen toivottuja tuloksia ja tukeakseen yrityksen toimintaa tulee ERP hankkia strategisista lähtökohdista.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ERP:n käyttöönottoprosessin vaiheet. Tutkimus tehtiin toimeksiantona keskisuurelle logistiikka-alan yritykselle Ajomestarit Oy:lle, joka on ottanut ERP:n käyttöönsä vuonna 2015. Tutkimusongelma oli, mitkä ovat ERP-prosessin keskeisimmät haasteet ja menestystekijät sekä miten koko prosessi tulee linkittää yrityksen liiketoimintastrategiaan.
Tietoperustassa tutkitaan ensin digitalisaation merkitystä nykypäivän pk- ja logistiikkayrityksille. Lisäksi selvitetään ERP-järjestelmän keskeisimmät ominaisuudet, hyödyt ja varjopuolet sekä syvennytään järjestelmän käyttöönottoprosessiin. Viimeinen luku tutkii ERP:n linkitystä yrityksen strategiaan.
Empiirisessä osassa perustellaan menetelmävalinnat, selostetaan työvaiheet sekä avataan haastattelut ja niistä saadut tulokset. Tutkimusta varten tehtiin kaksi haastattelua: puhelinhaastattelu yhdelle henkilölle sekä neljän henkilön ryhmähaastattelu. Näistä ryhmähaastattelu oli tutkimuksen kannalta tärkeämpi. Haastattelutuloksiin sekä aikaisempiin tutkimuksiin ja muihin lähteisiin tukeutuen esitetään johtopäätökset ja kehitysehdotukset, ja lopuksi arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimus osoitti, että ERP-järjestelmän suurimpia hyötyjä ovat asiakkaan tarpeen tyydyttäminen, liiketoiminnan tehostuminen, reaaliaikaisuus ja tiedonkeruu sekä ihmisten, tiedon ja prosessien integrointi yhteen järjestelmään. Yleisimpiä varjopuolia olivat järjestelmän kustannukset ja monimutkaisuus. Käyttöönottoprosessissa haastavinta oli hitaus, laajuus ja yritykselle parhaan lähestymistavan löytäminen. Prosessin onnistuminen vaatii mm. tarkkaa suunnittelua, hyviä johtamistaitoja, henkilöstön sitoutumista sekä seurantaa ja arviointia. Tuottaakseen toivottuja tuloksia ja tukeakseen yrityksen toimintaa tulee ERP hankkia strategisista lähtökohdista.