Mars metsään! : Esiopetuksen järjestäminen luonnossa
Sandberg, Jaana (2016)
Sandberg, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102115329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102115329
Tiivistelmä
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten esiopetusta ulkona luonnossa voidaan järjestää. Työssä etsittiin vastauksia kysymyksiin: miksi esiopetusta
kannattaisi järjestää ulkona ja mitä hyötyä siitä voisi olla. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen.
Uusi 2016 voimaan tullut esiopetussuunnitelma antaa mahdollisuuden monenlaiseen ulkona tapahtuvaan toiminnalliseen oppimiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan esiopetusta yleisesti. Työssä tarkastellaan esiopetuksen tehtävää ja tavoitteita. Opinnäytetyössä avataan uuden
esiopetussuunnitelman mukaisia oppimiskokonaisuuksia. Lisäksi tarkastellaan esiopetuksen toimintaympäristöjen ja työtapojen merkitystä esiopetuksessa. Toisena ja kolmantena
viitekehyksenä opinnäytetyössä on lasten osallisuus sekä toiminnallinen oppiminen. Opinnäytetyössä tarkastellaan niiden vaikutuksia sekä hyötyjä lasten oppimiseen. Neljäntenä viitekehyksenä opinnäytetyössä käytetään lasten oppimista luonnossa. Työssä esitellään erilaisia menetelmiä toimimiseen lasten kanssa luonnossa.
Opinnäytetyö sisältää ohjeita ja neuvoja esiopetuksen suunnitteluun sekä järjestämiseen
ulkona metsässä. Vuoden toimintarunko esiopetuksen järjestämiseksi ulkona on tämän opinnäytetyön liitteenä. Toimintarunko on viitteellinen, ja se on tarkoitettu toimimisen tueksi ja ideapankiksi.
Opinnäytetyöstä ilmenee, että oppiminen ulkona lisää lasten osallisuutta esiopetuksen
kontekstissa. Toiminnallisen oppimisen menetelmät sekä mahdollisuudet monipuolistuvat
ulkona. Ulkona toimiminen antaa esiopetuksen tavoitteiden toteuttamiselle hyvät mahdollisuudet. Esiopetuksen järjestämisessä ulkona on monia positiivisia vaikutuksia
lapsille; lasten kouluvalmiudet kasvavat, sosiaaliset ja motoriset taidot kehittyvät, lasten luontosuhde kehittyy sekä kokonaisvaltainen hyvinvointi lisääntyy.
kannattaisi järjestää ulkona ja mitä hyötyä siitä voisi olla. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen.
Uusi 2016 voimaan tullut esiopetussuunnitelma antaa mahdollisuuden monenlaiseen ulkona tapahtuvaan toiminnalliseen oppimiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan esiopetusta yleisesti. Työssä tarkastellaan esiopetuksen tehtävää ja tavoitteita. Opinnäytetyössä avataan uuden
esiopetussuunnitelman mukaisia oppimiskokonaisuuksia. Lisäksi tarkastellaan esiopetuksen toimintaympäristöjen ja työtapojen merkitystä esiopetuksessa. Toisena ja kolmantena
viitekehyksenä opinnäytetyössä on lasten osallisuus sekä toiminnallinen oppiminen. Opinnäytetyössä tarkastellaan niiden vaikutuksia sekä hyötyjä lasten oppimiseen. Neljäntenä viitekehyksenä opinnäytetyössä käytetään lasten oppimista luonnossa. Työssä esitellään erilaisia menetelmiä toimimiseen lasten kanssa luonnossa.
Opinnäytetyö sisältää ohjeita ja neuvoja esiopetuksen suunnitteluun sekä järjestämiseen
ulkona metsässä. Vuoden toimintarunko esiopetuksen järjestämiseksi ulkona on tämän opinnäytetyön liitteenä. Toimintarunko on viitteellinen, ja se on tarkoitettu toimimisen tueksi ja ideapankiksi.
Opinnäytetyöstä ilmenee, että oppiminen ulkona lisää lasten osallisuutta esiopetuksen
kontekstissa. Toiminnallisen oppimisen menetelmät sekä mahdollisuudet monipuolistuvat
ulkona. Ulkona toimiminen antaa esiopetuksen tavoitteiden toteuttamiselle hyvät mahdollisuudet. Esiopetuksen järjestämisessä ulkona on monia positiivisia vaikutuksia
lapsille; lasten kouluvalmiudet kasvavat, sosiaaliset ja motoriset taidot kehittyvät, lasten luontosuhde kehittyy sekä kokonaisvaltainen hyvinvointi lisääntyy.