KIRJALLISUUDEN VOIMAANNUTTAVASTA VAIKUTUKSESTA VARHAISKASVATUSIKÄISTEN LASTEN VANHEMMILLE
Halkosaari, Satu-Tuulia (2016)
Halkosaari, Satu-Tuulia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102115326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102115326
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Halkosaari, Satu-Tuulia. Diak Pori, syksy 2016, Kirjallisuuden voimaannuttavasta vaikutuksesta varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille 60 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien lukutottumuksista arjessa ja elämän kriisitilanteissa. Päätavoitteena tutkimuksessa oli saada tietoa siitä, minkälainen kirjallisuus koettiin voimaannuttavana lapsiperheiden vanhempien eri elämäntilanteissa.
Opinnäytetyö on pääosin kvalitatiivinen, mutta sisältää myös kvantitatiivisen osuuden. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina Tampereen hiippakunnassa. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempaa. Analysointimenetelmänä haastattelussa käytettiin teemoittelua. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohderyhmänä oli pirkanmaalaisen kunnan varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten vanhempia. Kyselytutkimukseen osallistui 25 lapsen vanhempaa. Tutkimus toteutettiin informoituna kyselytutkimuksena ja analysoitiin Likertin asteikkoa käyttäen. Kyselytutkimuksen analysoinnissa käytettiin Excel -taulukkolaskentaohjelmaa.
Tulosten mukaan viihdekirjallisuus oli luetuin kirjallisuuden laji. Kriiseissä tietoa haettiin eniten lastenkasvatukseen sekä pari- ja ihmissuhteisiin.
Tuloksissa ilmeni, että kirjallisuus voimaannutuksen välineenä on aina sidoksissa ihmisen persoonaan, arvomaailmaan ja elämäntilanteeseen. Arvomaailma ja lukutottumukset määrittelevät suurimmaksi osaksi tutkimukseen osallistuneiden kokemuksia kirjallisuudesta voimaannutuksen välineenä.
Opinnäytetyön tulokset antavat näkökulmaa diakoniatyölle ja sosiaalialan työlle suositella eri kirjallisuuden lajeja yksilöllisesti asiakkaille voimaantumisen välineenä. Opinnäytetyöni jatkotutkimusaiheina ovat vertaistuen merkitys ja mahdollisuudet voimaantumiseen kirjallisuuspiireissä ja lapsidiakonian näkökulma lasten- ja nuorten voimaannuttavassa kirjallisuudessa.
Asiasanat: voimaantuminen, kirjallisuuden lajit, terapeuttinen kirjallisuus, uskonnollinen kirjallisuus, kriisit, diakoniatyö.
Halkosaari, Satu-Tuulia. Diak Pori, syksy 2016, Kirjallisuuden voimaannuttavasta vaikutuksesta varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille 60 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien lukutottumuksista arjessa ja elämän kriisitilanteissa. Päätavoitteena tutkimuksessa oli saada tietoa siitä, minkälainen kirjallisuus koettiin voimaannuttavana lapsiperheiden vanhempien eri elämäntilanteissa.
Opinnäytetyö on pääosin kvalitatiivinen, mutta sisältää myös kvantitatiivisen osuuden. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina Tampereen hiippakunnassa. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempaa. Analysointimenetelmänä haastattelussa käytettiin teemoittelua. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohderyhmänä oli pirkanmaalaisen kunnan varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten vanhempia. Kyselytutkimukseen osallistui 25 lapsen vanhempaa. Tutkimus toteutettiin informoituna kyselytutkimuksena ja analysoitiin Likertin asteikkoa käyttäen. Kyselytutkimuksen analysoinnissa käytettiin Excel -taulukkolaskentaohjelmaa.
Tulosten mukaan viihdekirjallisuus oli luetuin kirjallisuuden laji. Kriiseissä tietoa haettiin eniten lastenkasvatukseen sekä pari- ja ihmissuhteisiin.
Tuloksissa ilmeni, että kirjallisuus voimaannutuksen välineenä on aina sidoksissa ihmisen persoonaan, arvomaailmaan ja elämäntilanteeseen. Arvomaailma ja lukutottumukset määrittelevät suurimmaksi osaksi tutkimukseen osallistuneiden kokemuksia kirjallisuudesta voimaannutuksen välineenä.
Opinnäytetyön tulokset antavat näkökulmaa diakoniatyölle ja sosiaalialan työlle suositella eri kirjallisuuden lajeja yksilöllisesti asiakkaille voimaantumisen välineenä. Opinnäytetyöni jatkotutkimusaiheina ovat vertaistuen merkitys ja mahdollisuudet voimaantumiseen kirjallisuuspiireissä ja lapsidiakonian näkökulma lasten- ja nuorten voimaannuttavassa kirjallisuudessa.
Asiasanat: voimaantuminen, kirjallisuuden lajit, terapeuttinen kirjallisuus, uskonnollinen kirjallisuus, kriisit, diakoniatyö.