"YHTEISTYÖ TOIMII - HOMMA ON HANSKASSA?" : Yhteistyö vanhempien kanssa lastensuojelun sijoituksen alkuvaiheessa Konstan ryhmäkodeissa
Koskinen, Johanna (2016)
Koskinen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015297
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Hollolan ja Heinolan toimipisteisiin sijoitettujen lasten vanhempien sekä molempien toimipisteiden ohjaajien kokemuksia sijoituksen alkuvaiheen työskentelystä ja yhteistyöstä. Saatujen tulosten pohjalta oli tavoitteena selvittää mitä sijoituksen alkuvaiheessa tulee huomioida ja miten tukea yhteistyötä sijoituksen alusta alkaen, kartoittaa toimivia käytäntöjä sekä pohtia mahdollisia kehitysideoita Konstan yksikköjen toimintaan ja sen muotoihin. Lisäksi osana opinnäytetyötä päivitettiin Konstassa käytössä oleva alkukartoituslomake käyttötarkoitusta paremmin palvelevaan muotoon.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselynä. Sijoitettujen lasten vanhemmilta sekä toimipisteissä työskenteleviltä ohjaajilta kysyttiin näkemyksiä alkuvaiheen toimintatavoista ja yhteistyöstä, niiden toteutumisesta sekä siitä miten tukea yhteistyötä sijoituksen alusta alkaen. Kysely toteutettiin postikyselynä vanhemmille ja informoituna kyselynä ohjaajille. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin luokittelua ja teemoittelua käyttäen.
Kyselyn perusteella vanhemmat ja ohjaajat olivat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön sekä sijoituksen alun toimintamalleihin. Vanhemmat näkivät erityisen positiivisena yhteistyön kasvatusasioissa, osallisuuden sekä luottamuksen ohjaajien ammattitaitoon. Parannusta kaivattiin vahvuuksien huomiointiin ja kotikäynteihin. Ohjaajat kokivat yhteistyön toimivan vaihtelevasti, johon yhtenä syynä he kokivat olevan ajan riittämättömyyden. Siihen, mitä sijoituksen alkuvaiheessa tulisi huomioida, saatiin niin vanhempien kuin ohjaajien toimesta laaja kirjo huomioitavia asioita. Sijoitettujen lasten vanhempien kanssa yhteistyön tukemiseen vanhemmat ja ohjaajat näkivät keskeisenä seuraavat osa-alueet: vuorovaikutus, osallistaminen, yhteydenpito, vanhempien tukeminen ja nuoren asioihin panostaminen. Vanhempien näkökulmasta nousi esiin myös vanhempien oma rooli, työntekijöiden ammattitaidon arvostus sekä kotioloihin tutustuminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselynä. Sijoitettujen lasten vanhemmilta sekä toimipisteissä työskenteleviltä ohjaajilta kysyttiin näkemyksiä alkuvaiheen toimintatavoista ja yhteistyöstä, niiden toteutumisesta sekä siitä miten tukea yhteistyötä sijoituksen alusta alkaen. Kysely toteutettiin postikyselynä vanhemmille ja informoituna kyselynä ohjaajille. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin luokittelua ja teemoittelua käyttäen.
Kyselyn perusteella vanhemmat ja ohjaajat olivat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön sekä sijoituksen alun toimintamalleihin. Vanhemmat näkivät erityisen positiivisena yhteistyön kasvatusasioissa, osallisuuden sekä luottamuksen ohjaajien ammattitaitoon. Parannusta kaivattiin vahvuuksien huomiointiin ja kotikäynteihin. Ohjaajat kokivat yhteistyön toimivan vaihtelevasti, johon yhtenä syynä he kokivat olevan ajan riittämättömyyden. Siihen, mitä sijoituksen alkuvaiheessa tulisi huomioida, saatiin niin vanhempien kuin ohjaajien toimesta laaja kirjo huomioitavia asioita. Sijoitettujen lasten vanhempien kanssa yhteistyön tukemiseen vanhemmat ja ohjaajat näkivät keskeisenä seuraavat osa-alueet: vuorovaikutus, osallistaminen, yhteydenpito, vanhempien tukeminen ja nuoren asioihin panostaminen. Vanhempien näkökulmasta nousi esiin myös vanhempien oma rooli, työntekijöiden ammattitaidon arvostus sekä kotioloihin tutustuminen.