Kampanjamateriaalin tuottaminen monikanavaisesti. Case: Savuton Kainuun sote
Möttönen, Satu (2016)
Lataukset:
Möttönen, Satu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102015294
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda viestinnällinen kampanja, jonka avulla voitaisiin vaikuttaa henkilöstön asenteisiin tupakointia kohtaan. Kampanjan pääviestiä pyrittiin korostamaan viestin-nällisten ja visuaalisten elementtien avulla. Tavoitteena oli myös saada käytännön kokemusta sosiaalisen markkinoinnin kampanjan toteuttamisesta toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalista markkinointia ja muun muassa sen suh-detta kaupalliseen markkinointiin. Tämän lisäksi käsitellään kampanjasuunnittelua, kampanja-suunnittelun vaiheita sekä toimivien verkkosivujen rakentamista erilaisine elementteineen.
Kampanja toteutettiin rakentamalla verkkosivusto organisaation sisäiseen verkkoon Kaimaan. Kampanja sivusto rakennettiin ja sisältöä tuotettiin jo olemassa olevan Savuton Kainuun sote –toimintaohjeen ympärille. Lisäksi kampanjaa varten Kainuun soten johtoryhmään kuuluva hallin-toylihoitaja kirjoitti blogitekstin ja sairaanhoitaja Tomi Karhu kertoi oman kokemuksensa tupa-koinnin lopettamisesta.
Kampanjan yhteydessä järjestettiin kaksi gallupia Kaimassa, joiden avulla pystyttiin analysoi-maan tuloksia sekä arvioimaan kampanjan onnistuneisuutta. Gallupin tulosten perusteella kam-panjalla oli vaikutusta Kainuun soten henkilöstöön. Tässä vaiheessa kampanjan jälkeen tuloksia voitiin vain arvioida, ja pysyvien tulosten varmistaminen vaatii jatkoa kampanjalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalista markkinointia ja muun muassa sen suh-detta kaupalliseen markkinointiin. Tämän lisäksi käsitellään kampanjasuunnittelua, kampanja-suunnittelun vaiheita sekä toimivien verkkosivujen rakentamista erilaisine elementteineen.
Kampanja toteutettiin rakentamalla verkkosivusto organisaation sisäiseen verkkoon Kaimaan. Kampanja sivusto rakennettiin ja sisältöä tuotettiin jo olemassa olevan Savuton Kainuun sote –toimintaohjeen ympärille. Lisäksi kampanjaa varten Kainuun soten johtoryhmään kuuluva hallin-toylihoitaja kirjoitti blogitekstin ja sairaanhoitaja Tomi Karhu kertoi oman kokemuksensa tupa-koinnin lopettamisesta.
Kampanjan yhteydessä järjestettiin kaksi gallupia Kaimassa, joiden avulla pystyttiin analysoi-maan tuloksia sekä arvioimaan kampanjan onnistuneisuutta. Gallupin tulosten perusteella kam-panjalla oli vaikutusta Kainuun soten henkilöstöön. Tässä vaiheessa kampanjan jälkeen tuloksia voitiin vain arvioida, ja pysyvien tulosten varmistaminen vaatii jatkoa kampanjalle.