Kehityskeskusteluprosessin luominen Nordic Regional Airlines Oy:lle
Silén, Anna (2016)
Silén, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101715226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101715226
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena on kehityskeskusteluprosessin sekä kehityskeskustelumate-riaalien luominen Nordic Regional Airlines Oy:lle eli Norralle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksian-tona Norran matkustamohenkilökunnan osastolle. Yrityksen lähtötilanteessa kehityskeskuste-luja ei ole kyseisellä osastolla käyty, mutta kerran vuodessa jokainen työntekijä osallistuu ryhmäcoaching- päivään. Työn tarkoituksena on pyrkiä lisäämään luottamusta ja vuorovaiku-tusta esimiesten ja työntekijöiden välillä. Opinnäytetyön tekemisen ajankohta oli vuoden 2016 kesäkuusta syyskuuhun.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu pitkälti osaamisen johtamista, suorituksen johtamista sekä kehityskeskusteluja käsittelevään kirjallisuuteen. Kehityskeskusteluprosessin tyypilliset vai-heet ovat valmistautuminen, keskustelu sekä dokumentointi ja seuranta. Onnistuneen kehi-tyskeskustelun avaimina pidetään huolellista valmistautumista, avointa ilmapiiriä, molemmin-puolista arvostusta, konkreettista kehityssuunnitelmaa sekä työyhteisön vuorovaikutuksen tarkastelemista.
Kehittämistyön pohjaksi tehtiin kaksi tutkimusta, jotka toteutettiin käyttämällä sekä kvalitatii-vista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Esimiesten osalta tutkimus toteutettiin haastat-teluna, joka toimi esitutkimuksena työntekijöille tehdylle kyselylle. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2016 ja kysely heinäkuussa 2016.
Haastatteluiden perusteella esimiesten tärkeimmiksi teemoiksi nousivat työhyvinvointi, vuo-rovaikutuksen ja luottamuksen parantaminen sekä suorituksen johtamisen haasteet. Työnte-kijöiden teemat olivat melko samankaltaiset esimiesten kanssa. Heilläkin vahvimmaksi tee-maksi nousi työhyvinvoinnin parantaminen, avoimempi vuorovaikutus esimiesten kanssa sekä palautteen saaminen.
Haastatteluiden ja kyselyn pohjalta Norralle luotiin kehityskeskustelun prosessikuvaus sekä kehityskeskustelumateriaalit. Kehityskeskusteluprosessi alkaa Norralla suorituksen arvioimi-sella, jota seuraisi kehityskeskusteluihin valmistautuminen. Esimiehen osalta tämä tarkoittaa suorituksen arviointiraporttien koostamista. Työntekijä puolestaan paneutuu etukäteen kehi-tyskeskustelulomakkeeseen, joka antaa rungon itse kehityskeskustelutilanteelle. Kehityskes-kustelua seuraa lomakkeen dokumentointi. Keskustelun seurantana toimii seuraavan kauden kehityskeskustelu.
Tutkimuksen perusteella kehityskeskustelujen aloittamista pidettäisiin Norralla tärkeänä. Ke-hityskeskustelutilaisuus nähdään hyvänä foorumina esimiehen ja alaisen kohtaamisten li-säämiselle ja luottamuksen parantamiselle. Kehityskeskustelu loisi mahdollisuuden keskus-tella työhyvinvoinnin parantamisesta, antaa ja saada palautetta sekä saada ajantasaista tie-toa. Kehityskeskusteluilla nähtiin olevan myös vaikutusta työmotivaation nostamiseen. Opin-näytetyön tuotoksena kuvataan kehityskeskusteluprosessi ja luotiin kehityskeskustelumateri-aalit.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu pitkälti osaamisen johtamista, suorituksen johtamista sekä kehityskeskusteluja käsittelevään kirjallisuuteen. Kehityskeskusteluprosessin tyypilliset vai-heet ovat valmistautuminen, keskustelu sekä dokumentointi ja seuranta. Onnistuneen kehi-tyskeskustelun avaimina pidetään huolellista valmistautumista, avointa ilmapiiriä, molemmin-puolista arvostusta, konkreettista kehityssuunnitelmaa sekä työyhteisön vuorovaikutuksen tarkastelemista.
Kehittämistyön pohjaksi tehtiin kaksi tutkimusta, jotka toteutettiin käyttämällä sekä kvalitatii-vista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Esimiesten osalta tutkimus toteutettiin haastat-teluna, joka toimi esitutkimuksena työntekijöille tehdylle kyselylle. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2016 ja kysely heinäkuussa 2016.
Haastatteluiden perusteella esimiesten tärkeimmiksi teemoiksi nousivat työhyvinvointi, vuo-rovaikutuksen ja luottamuksen parantaminen sekä suorituksen johtamisen haasteet. Työnte-kijöiden teemat olivat melko samankaltaiset esimiesten kanssa. Heilläkin vahvimmaksi tee-maksi nousi työhyvinvoinnin parantaminen, avoimempi vuorovaikutus esimiesten kanssa sekä palautteen saaminen.
Haastatteluiden ja kyselyn pohjalta Norralle luotiin kehityskeskustelun prosessikuvaus sekä kehityskeskustelumateriaalit. Kehityskeskusteluprosessi alkaa Norralla suorituksen arvioimi-sella, jota seuraisi kehityskeskusteluihin valmistautuminen. Esimiehen osalta tämä tarkoittaa suorituksen arviointiraporttien koostamista. Työntekijä puolestaan paneutuu etukäteen kehi-tyskeskustelulomakkeeseen, joka antaa rungon itse kehityskeskustelutilanteelle. Kehityskes-kustelua seuraa lomakkeen dokumentointi. Keskustelun seurantana toimii seuraavan kauden kehityskeskustelu.
Tutkimuksen perusteella kehityskeskustelujen aloittamista pidettäisiin Norralla tärkeänä. Ke-hityskeskustelutilaisuus nähdään hyvänä foorumina esimiehen ja alaisen kohtaamisten li-säämiselle ja luottamuksen parantamiselle. Kehityskeskustelu loisi mahdollisuuden keskus-tella työhyvinvoinnin parantamisesta, antaa ja saada palautetta sekä saada ajantasaista tie-toa. Kehityskeskusteluilla nähtiin olevan myös vaikutusta työmotivaation nostamiseen. Opin-näytetyön tuotoksena kuvataan kehityskeskusteluprosessi ja luotiin kehityskeskustelumateri-aalit.