Työn imu myyntiorganisaatiossa : case: Yritys X
Pynnönen, Kirsi (2016)
Pynnönen, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101615210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101615210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työn imu myyntiorganisaatiossa. Toimeksiantajana on yritys X, joka on keskisuuri Etelä-Suomessa sijaitseva teollisuusyritys. Työ on toteutettu yksilötyönä ja tyypiltään tutkimus on kvalitatiivinen.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen toimeksiantajalle. Yrityksessä on tehty koko henkilöstöä koskevia työhyvinvointikyselyitä, mutta aiemmin ei ole koskaan keskitytty pelkästään myyjiin. Myyjien työpanos on kuitenkin tärkeä, sillä yrityksen liikevaihto perustuu myyjien tekemään myyntityöhön.
Opinnäytetyössä käsitellään ensin teoriaa työhyvinvoinnista, johtamisesta ja kilpailukyvystä sekä työn imusta. Päätutkimuskysymyksenä on myyjien kokema työn imu. Kaksi alakysymystä koskevat myyjien kokeman työn imun lisäämistä ja työssä onnistumisen edellytyksiä sekä mitkä asiat vähentävät myyjien kokemaa työn imua ja aiheuttavat haasteita työssä onnistumisessa.
Tutkimusosiossa toteutettiin ensin Työterveyslaitoksen työn imu -testi, jonka jälkeen valmisteltiin puolistrukturoitu haastattelu teoriapohjaa apuna käyttäen. Haastattelussa pyrittiin selvittämään, mitkä asiat vaikuttavat myyjien työn imuun ja työssä onnistumiseen lisäävästi ja mitkä aiheuttavat haasteita.
Yhteenvetona saatiin selville, mikä on myyjien työn imun nykytila ja mitkä tekijät lisäävät myyjien kokemaa työn imua ja työssä onnistumisen edellytyksiä sekä mitkä aiheuttavat haasteita. Toimeksiantaja hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toiminnassaan ottamalla huomioon esiin tulleet seikat työhyvinvoinnin ylläpitämisessä ja parantamisessa.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen toimeksiantajalle. Yrityksessä on tehty koko henkilöstöä koskevia työhyvinvointikyselyitä, mutta aiemmin ei ole koskaan keskitytty pelkästään myyjiin. Myyjien työpanos on kuitenkin tärkeä, sillä yrityksen liikevaihto perustuu myyjien tekemään myyntityöhön.
Opinnäytetyössä käsitellään ensin teoriaa työhyvinvoinnista, johtamisesta ja kilpailukyvystä sekä työn imusta. Päätutkimuskysymyksenä on myyjien kokema työn imu. Kaksi alakysymystä koskevat myyjien kokeman työn imun lisäämistä ja työssä onnistumisen edellytyksiä sekä mitkä asiat vähentävät myyjien kokemaa työn imua ja aiheuttavat haasteita työssä onnistumisessa.
Tutkimusosiossa toteutettiin ensin Työterveyslaitoksen työn imu -testi, jonka jälkeen valmisteltiin puolistrukturoitu haastattelu teoriapohjaa apuna käyttäen. Haastattelussa pyrittiin selvittämään, mitkä asiat vaikuttavat myyjien työn imuun ja työssä onnistumiseen lisäävästi ja mitkä aiheuttavat haasteita.
Yhteenvetona saatiin selville, mikä on myyjien työn imun nykytila ja mitkä tekijät lisäävät myyjien kokemaa työn imua ja työssä onnistumisen edellytyksiä sekä mitkä aiheuttavat haasteita. Toimeksiantaja hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toiminnassaan ottamalla huomioon esiin tulleet seikat työhyvinvoinnin ylläpitämisessä ja parantamisessa.