Seksuaalikasvatuksen ja median vaikutus seksuaalisuutta loukkaavaan väkivaltaan : katsaus kirjallisuuteen
Koitto, Sanna (2016)
Koitto, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315173
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tukemaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen seksuaali- ja lisääntymisterveyden yksikön (SeLi) Edistä, ehkäise, vaikuta – toimintaohjelman jalkauttamista käytäntöön. Opinnäytetyö on myös osa Metropolia Ammattikorkeakoulun SeLi –hanketta, jossa pyritään ottamaan työelämään käyttöön toimintaohjelman suosituksia esimerkiksi seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisemiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kirjallisuudesta tietoa seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan yleisyydestä nuorten keskuudessa sekä väkivallan ehkäisykeinoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi löytää kirjallisuudesta tietoa median vaikutuksista seksuaalisuutta loukkaavaan väkivaltaan sekä nuoriin.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, koska tutkimuksia aiheesta oli erittäin vähän saatavilla. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kolme tutkimusta, yksi kirjallisuuskatsaus, yksi väitöskirja, toimintaohjelmia, julkaisuja, suosituksia sekä yksi turvataito-opas. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä soveltaen.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa huomattiin, että jo lyhyellä koulutuksella voidaan vaikuttaa väkivaltaisuutta hyväksyviä asenteita vähentävästi. Tärkeimpinä seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisykeinoina löydettiin asennekasvatus esimerkiksi lyhyen koulutuksen tai mediakampanjoiden avulla, tunne- ja turvataitokasvatus, mediakasvatus, maahanmuuttajien perehdytys, viranomaisten koulutus sekä uhrin aseman parantaminen. Ehkäisevän työn haasteena nimettiin seksuaalikasvatusmateriaalin hajallaan olo ja sen huono tietäminen, opettajakoulutuksen puute mediakasvatuksen osalta sekä mediakasvatuksen epäsystemaattisuus. Aihetta on tutkittu hyvin vähän, joten seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisemisestä sekä seksuaalikasvatuksen ja mediakasvatuksen vaikuttavuudesta väkivallan ehkäisemiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa. Mediakasvatus tulee kirjata opetussuunnitelmaan itsenäisenä oppiaineena ja sen osuutta opettajien koulutuksessa on lisättävä, jotta mediakasvatus olisi koulussa systemaattista eikä jäisi yksittäisien opettajien vastuulle. Seksuaalikasvatusmateriaali tulee päivittää ja koostaa yhteen. Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisytyöhön tarvitaan enemmän käytännönläheisiä keinoja ja parannusehdotuksia, ja joku viranomainen on nimettävä vastuuseen toimintaohjeiden käyttöönottamisesta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi nuorten seksuaalikasvatusta suunniteltaessa tai väkivallan ehkäisytoimia mietittäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, koska tutkimuksia aiheesta oli erittäin vähän saatavilla. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kolme tutkimusta, yksi kirjallisuuskatsaus, yksi väitöskirja, toimintaohjelmia, julkaisuja, suosituksia sekä yksi turvataito-opas. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä soveltaen.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa huomattiin, että jo lyhyellä koulutuksella voidaan vaikuttaa väkivaltaisuutta hyväksyviä asenteita vähentävästi. Tärkeimpinä seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisykeinoina löydettiin asennekasvatus esimerkiksi lyhyen koulutuksen tai mediakampanjoiden avulla, tunne- ja turvataitokasvatus, mediakasvatus, maahanmuuttajien perehdytys, viranomaisten koulutus sekä uhrin aseman parantaminen. Ehkäisevän työn haasteena nimettiin seksuaalikasvatusmateriaalin hajallaan olo ja sen huono tietäminen, opettajakoulutuksen puute mediakasvatuksen osalta sekä mediakasvatuksen epäsystemaattisuus. Aihetta on tutkittu hyvin vähän, joten seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisemisestä sekä seksuaalikasvatuksen ja mediakasvatuksen vaikuttavuudesta väkivallan ehkäisemiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa. Mediakasvatus tulee kirjata opetussuunnitelmaan itsenäisenä oppiaineena ja sen osuutta opettajien koulutuksessa on lisättävä, jotta mediakasvatus olisi koulussa systemaattista eikä jäisi yksittäisien opettajien vastuulle. Seksuaalikasvatusmateriaali tulee päivittää ja koostaa yhteen. Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisytyöhön tarvitaan enemmän käytännönläheisiä keinoja ja parannusehdotuksia, ja joku viranomainen on nimettävä vastuuseen toimintaohjeiden käyttöönottamisesta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi nuorten seksuaalikasvatusta suunniteltaessa tai väkivallan ehkäisytoimia mietittäessä.