Sähköautojen akkutekniikan kehittyminen
Kokko, Eero (2016)
Kokko, Eero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315170
Tiivistelmä
Insinöörityöni tavoitteena on selvittää sähköautojen akkutekniikan kehittymistä eri näkökulmista. Työssä kartoitetaan, miten sähköautojen akustojen hinnat ja tekniikka ovat kehittyneet, mikä on nykypäivän tilanne ja mitkä ovat tulevaisuuden näkymät. Lisäksi selvitetään sähköautojen akustojen elinkaarta ja takuita, joita valmistajat niille antavat.
Insinöörityö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena keräämällä tietoa tutkimuksista, artikkeleista ja raporteista lähteinä alan kirjallisuus ja luotettavat internetsivustot. Myös sähköautojen valmistajien kotisivuilta saatiin tärkeää tietoa.
Työn tulokset osoittavat, että vuosien 2025–2030 aikana tullaan saavuttamaan akustojen kustannusraja, jonka jälkeen sähköautojen yleistyminen alkaa toden teolla. Työssäni kävi myös ilmi, että akusto on edelleen sähköauton kalleimpia komponentteja, ellei kallein.
Nykyisin litiumioniakut hallitsevat markkinoita, mutta lähitulevaisuudessa niiden korvaajaksi nousevat todennäköisesti solid-state-litiumakut.
Työssä tutkitun Tesla Model S:n akusto tuli elinkaarensa päähän noin 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Selvityksen mukaan yleisin sähköauton akuston takuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä.
Insinöörityö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena keräämällä tietoa tutkimuksista, artikkeleista ja raporteista lähteinä alan kirjallisuus ja luotettavat internetsivustot. Myös sähköautojen valmistajien kotisivuilta saatiin tärkeää tietoa.
Työn tulokset osoittavat, että vuosien 2025–2030 aikana tullaan saavuttamaan akustojen kustannusraja, jonka jälkeen sähköautojen yleistyminen alkaa toden teolla. Työssäni kävi myös ilmi, että akusto on edelleen sähköauton kalleimpia komponentteja, ellei kallein.
Nykyisin litiumioniakut hallitsevat markkinoita, mutta lähitulevaisuudessa niiden korvaajaksi nousevat todennäköisesti solid-state-litiumakut.
Työssä tutkitun Tesla Model S:n akusto tuli elinkaarensa päähän noin 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Selvityksen mukaan yleisin sähköauton akuston takuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä.