Työhyvinvointi ja sen kehittäminen
Hallikainen, Krista (2016)
Hallikainen, Krista
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työhyvinvointi ja sen kehittäminen Oy Carlsonin Joensuun tavaratalossa. Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, minkälaisena Carlsonin työntekijät kokivat työhyvinvoinnin työpaikallaan ja miten sitä voitaisiin kehittää paremmaksi. Tavoitteena oli kehittää työntekijöiden työhyvinvointia sekä antaa kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu keskeisimmistä työhyvinvointiin liittyvistä aiheista esimerkiksi työhyvinvoinnin osa-alueista, työhyvinvoinnin portaista sekä työhyvinvoin-nin merkityksestä. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin työhyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin paperikyselyä. Kyselyyn saivat vastata kaikki Carlsonin 29 työntekijää. Työhyvinvointikyselyssä kysymykset jaoteltiin työhyvinvoinnin osa-alueiden mukaisesti ja työntekijät saivat antaa kehittämisehdotuksia avoimeen kohtaan jokaisen aiheen lopussa.
Kyselyn tuloksista voidaan todeta, että Carlsonin työntekijät kokivat työhyvinvoinnin työpaikallaan yleisesti ottaen hyväksi. Työntekijöiden mielestä oma ammattitaito vastaa työn vaatimuksia, työyhteisö on miellyttävä ja esimiehet toimivat oikeudenmukaisesti. Joitakin kehittämisehdotuksia myös löytyy, kuten viestinnän ja palaverikäytäntöjen parantaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu keskeisimmistä työhyvinvointiin liittyvistä aiheista esimerkiksi työhyvinvoinnin osa-alueista, työhyvinvoinnin portaista sekä työhyvinvoin-nin merkityksestä. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin työhyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin paperikyselyä. Kyselyyn saivat vastata kaikki Carlsonin 29 työntekijää. Työhyvinvointikyselyssä kysymykset jaoteltiin työhyvinvoinnin osa-alueiden mukaisesti ja työntekijät saivat antaa kehittämisehdotuksia avoimeen kohtaan jokaisen aiheen lopussa.
Kyselyn tuloksista voidaan todeta, että Carlsonin työntekijät kokivat työhyvinvoinnin työpaikallaan yleisesti ottaen hyväksi. Työntekijöiden mielestä oma ammattitaito vastaa työn vaatimuksia, työyhteisö on miellyttävä ja esimiehet toimivat oikeudenmukaisesti. Joitakin kehittämisehdotuksia myös löytyy, kuten viestinnän ja palaverikäytäntöjen parantaminen.