Yläkouluikäisten turvallisen kuntosaliharjoittelun opas
Glantz, Jukka; Heinonen, Anni; Helin, Lauri (2016)
Glantz, Jukka
Heinonen, Anni
Helin, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115079
Tiivistelmä
Fysioterapian tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen, parantaminen tai kehittäminen. Tähän on olemassa eri keinoja, kuten ergonomian ylläpitäminen, fysikaaliset hoidot ja terapeuttinen harjoittelu, joka tapahtuu usein kuntosaliharjoitteluna. Terapeuttista harjoittelua voi myös hyödyntää ennaltaehkäisevästi ja tämä olikin yksi tärkeimmistä ajatuksista työn taustalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kuitinmäen koulun käyttöön yläkouluikäisille tarkoitettu turvallisen kuntosaliharjoittelun opas. Yläkouluikä käsittää yleisesti ikävuodet 13 - 16. Oppaan avulla oppilaat voivat joko aloittaa kuntosaliharjoittelun tai jatkaa jo aloittamaansa harjoittelua turvallisesti ja tehokkaasti. Oppaan tuottamista varten kerättiin aiheesta olemassa olevaan tietoa, jonka perusteella luotiin tiivis ja turvallinen harjoitteluohjelma kohderyhmälle.
Opas sisältää koko kehon kattavan, kolmeen päivään jaetun kuntosaliohjelman, ohjeistuksen kuntosalilla toimimiseen, lihashuolto-ohjeita sekä tietoa terveellisestä ravitsemuksesta. Opas julkaistiin sekä paperisena vihkona että mobiilisovelluksena. Kun opasta suunniteltiin, kerättiin Kuitinmäen koulun oppilailta tietoa kyselylomakkeen avulla. Vastaukset auttoivat määrittelemään ja rajaamaan oppaan sisältöä.
Kuitinmäen koulun yhdeksännen luokan oppilaat arvioivat oppaan terveystiedon tunnin yhteydessä toukokuussa 2016. Heille esiteltiin opas ja he saivat vapaasti tutustua siihen pienryhmissä, jonka jälkeen heiltä kerättiin palautetta kyselyn avulla. Kyselyssä oli sekä avoimia kysymyksiä, että asteikolla 1 - 5 arvioitavia kohtia. Kokonaisuudessaan opas sai positiivisen vastaanoton etenkin sen selkeyden ja monipuolisuuden vuoksi. Suurimpana kehitettävänä asiana oppilaat pitivät sitä, ettei oppaassa ollut kuvallisia venyttelyohjeita.
Opas tuotettiin Kuitinmäen koulun käyttöön ja koulu vastaa sen jakamisesta oppilaille. Palautetta antaneiden oppilaiden joukossa oli selkeästi kiinnostusta opasta kohtaan, joten oppaalle on varmasti tulevaisuudessa käyttöä sekä opetuksessa että oppilaiden vapaa-aikana. Jatkokehitysideana voisi ajatella, että Kuitinmäen koulun oppilaille suunniteltaisiin uusia oppaita. Esimerkiksi venyttelystä voisi tuottaa oppaan oppilaiden käyttöön.
Asiasanat: kuntosaliharjoittelu, yläkouluikä, ravitsemus, lihashuolto, lihasvoima, terveyden edistäminen, opas
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kuitinmäen koulun käyttöön yläkouluikäisille tarkoitettu turvallisen kuntosaliharjoittelun opas. Yläkouluikä käsittää yleisesti ikävuodet 13 - 16. Oppaan avulla oppilaat voivat joko aloittaa kuntosaliharjoittelun tai jatkaa jo aloittamaansa harjoittelua turvallisesti ja tehokkaasti. Oppaan tuottamista varten kerättiin aiheesta olemassa olevaan tietoa, jonka perusteella luotiin tiivis ja turvallinen harjoitteluohjelma kohderyhmälle.
Opas sisältää koko kehon kattavan, kolmeen päivään jaetun kuntosaliohjelman, ohjeistuksen kuntosalilla toimimiseen, lihashuolto-ohjeita sekä tietoa terveellisestä ravitsemuksesta. Opas julkaistiin sekä paperisena vihkona että mobiilisovelluksena. Kun opasta suunniteltiin, kerättiin Kuitinmäen koulun oppilailta tietoa kyselylomakkeen avulla. Vastaukset auttoivat määrittelemään ja rajaamaan oppaan sisältöä.
Kuitinmäen koulun yhdeksännen luokan oppilaat arvioivat oppaan terveystiedon tunnin yhteydessä toukokuussa 2016. Heille esiteltiin opas ja he saivat vapaasti tutustua siihen pienryhmissä, jonka jälkeen heiltä kerättiin palautetta kyselyn avulla. Kyselyssä oli sekä avoimia kysymyksiä, että asteikolla 1 - 5 arvioitavia kohtia. Kokonaisuudessaan opas sai positiivisen vastaanoton etenkin sen selkeyden ja monipuolisuuden vuoksi. Suurimpana kehitettävänä asiana oppilaat pitivät sitä, ettei oppaassa ollut kuvallisia venyttelyohjeita.
Opas tuotettiin Kuitinmäen koulun käyttöön ja koulu vastaa sen jakamisesta oppilaille. Palautetta antaneiden oppilaiden joukossa oli selkeästi kiinnostusta opasta kohtaan, joten oppaalle on varmasti tulevaisuudessa käyttöä sekä opetuksessa että oppilaiden vapaa-aikana. Jatkokehitysideana voisi ajatella, että Kuitinmäen koulun oppilaille suunniteltaisiin uusia oppaita. Esimerkiksi venyttelystä voisi tuottaa oppaan oppilaiden käyttöön.
Asiasanat: kuntosaliharjoittelu, yläkouluikä, ravitsemus, lihashuolto, lihasvoima, terveyden edistäminen, opas