Ideoiden sparrauspalvelun mallintaminen ja kehittäminen Y-kampukselle
Hyvärinen, Eva-Maria (2016)
Hyvärinen, Eva-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa ja kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun Y-kampuksen tarjoamaa ideoiden sparrauspalvelua. Aiemmin lähes kokonaan hiljaisena tietona ollut osaaminen haluttiin konkretisoida, jotta palvelu on helposti monistettavissa ja sen tuottaminen uudessa laajemmassa toimintaympäristössä helpottuu. Palvelun mallintamisen ja kehittämisen avulla haluttiin myös mahdollistaa resurssien tehokas käyttö sekä palvelun käytettävyyden parantaminen.
Lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua, josta sopivimpia keinoja hyödyntämällä saatiin luotua palvelulle kehittämisideoita ja entistä selkeämpi toimintamalli. Työssä on myös piirteitä konstruktiivisesta tutkimuksesta, sillä yhtenä tavoitteena oli luoda konkreettinen mallinnus palvelulle.
Työn alkupuolella luotiin katsaus toimintaympäristöön ja tarkasteltiin palvelun nykytilaa. Työn teoriaosuus pohjautuu pääosin palvelujen kehittämiseen sekä palvelumuotoiluun. Myös valmentavaa johtamista on sivuttu sopivilta osin.
Empiirisessä osassa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja kehittämisideoiden tuottamiseksi. Ideointiin osallistui eri kohderyhmiä. Saaduista ideoista koostettiin yhteenveto, josta poimittiin sopivimmat ajatukset palvelun kehittämisehdotuksiksi.
Työn lopputuotoksena muodostui Service blueprinting -tekniikalla mallinnettu palvelumalli, jossa tarkasteltiin palvelun eri osia ja niihin liittyviä toimintoja. Malli on ensimmäinen kyseisestä palvelusta muodostettu tarkennettu kuvaus. Mallinnus kuvaa eri toimijoiden roolia palveluprosessissa, niiden välistä yhteistyötä sekä tarvittavia toimenpiteitä ja taustatöitä palvelun tuottamiseksi. Työn lopussa esitetään myös ehdotuksia palvelun kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua, josta sopivimpia keinoja hyödyntämällä saatiin luotua palvelulle kehittämisideoita ja entistä selkeämpi toimintamalli. Työssä on myös piirteitä konstruktiivisesta tutkimuksesta, sillä yhtenä tavoitteena oli luoda konkreettinen mallinnus palvelulle.
Työn alkupuolella luotiin katsaus toimintaympäristöön ja tarkasteltiin palvelun nykytilaa. Työn teoriaosuus pohjautuu pääosin palvelujen kehittämiseen sekä palvelumuotoiluun. Myös valmentavaa johtamista on sivuttu sopivilta osin.
Empiirisessä osassa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja kehittämisideoiden tuottamiseksi. Ideointiin osallistui eri kohderyhmiä. Saaduista ideoista koostettiin yhteenveto, josta poimittiin sopivimmat ajatukset palvelun kehittämisehdotuksiksi.
Työn lopputuotoksena muodostui Service blueprinting -tekniikalla mallinnettu palvelumalli, jossa tarkasteltiin palvelun eri osia ja niihin liittyviä toimintoja. Malli on ensimmäinen kyseisestä palvelusta muodostettu tarkennettu kuvaus. Mallinnus kuvaa eri toimijoiden roolia palveluprosessissa, niiden välistä yhteistyötä sekä tarvittavia toimenpiteitä ja taustatöitä palvelun tuottamiseksi. Työn lopussa esitetään myös ehdotuksia palvelun kehittämiseksi tulevaisuudessa.