Innostavaa edunvalvontaa : koulutuspolitiikkaa Metropolian opiskelijayhdistyksissä
Laine, Johanna; Luukko, Tiia-Maria; Miettinen, Essi (2016)
Laine, Johanna
Luukko, Tiia-Maria
Miettinen, Essi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015034
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pureutuu koulutuspoliittisen edunvalvontatoiminnan harjoittamiseen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijayhdistyksissä. Tavoitteena on löytää keinoja koulutuspoliittisen edunvalvonnan kehittämiseen lisäämällä opiskelijayhdistystoimijoiden edunvalvontatietoisuutta ja luomalla yhdessä yhtenäistä tietopohjaa koulutuspoliittisesta edunvalvonnasta. Opinnäytetyössä hyödynnetään sosionomi (AMK) tutkinnon antamaa monipuolista osaamista niin osallistavasta ja kriittisestä yhteiskuntaosaamisesta kuin ohjaustaidoista. Monimuotoisen opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen innostaminen, joka kokoaa yhteen opinnäytetyön kannalta olennaiset tekijät eli osallisuuden, subjektiuden ja kansalaisvaikuttamisen, jotka kasvattavat ihmisistä aktiivisia toimijoita omassa yhteisössään.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun Opiskelijakunta METKAn kanssa, jonka yhtenä lakisääteisenä tehtävänä on tukea opiskelijoiden aktiivista, valveutunutta ja kriittistä kansalaisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin 2016 keväällä kolmiosaisena Koulutuspolitiikkaako? -työpajasarjana ja syksyllä julkaistuna edunvalvontaoppaana. Työpajojen teemat olivat edunvalvontatoiminnan muodot, edunvalvonnasta viestiminen ja verkostot sekä edunvalvonnan jatkuvuuden mahdollistaminen. Lopputuotoksena työpajasarjan pohjalta laadittiin sähköinen edunvalvontaopas, joka luovutetaan METKAn vapaaseen käyttöön.
Aikataulu ei mahdollistanut opiskelijayhdistysten edunvalvonnan kehittymisen seuraamista, joten arviointi perustuu työpajoista ja edunvalvontaoppaasta saatuun palautteeseen. Työpajoista saatu palaute viittasi siihen, että osallistujat kokivat hyötyvänsä niistä opiskelijayhdistysten koulutuspoliittisen edunvalvonnan kontekstissa. Työpajasarjan aktivoivan hyödyn jäädessä hetkelliseksi, edunvalvontaopas luo yhtenäisen tietopohjan, joka mahdollistaa edunvalvontatietoisuuden säilymisen ja siirtymisen opiskelijayhdistystoimijoiden vaihtuessa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun Opiskelijakunta METKAn kanssa, jonka yhtenä lakisääteisenä tehtävänä on tukea opiskelijoiden aktiivista, valveutunutta ja kriittistä kansalaisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin 2016 keväällä kolmiosaisena Koulutuspolitiikkaako? -työpajasarjana ja syksyllä julkaistuna edunvalvontaoppaana. Työpajojen teemat olivat edunvalvontatoiminnan muodot, edunvalvonnasta viestiminen ja verkostot sekä edunvalvonnan jatkuvuuden mahdollistaminen. Lopputuotoksena työpajasarjan pohjalta laadittiin sähköinen edunvalvontaopas, joka luovutetaan METKAn vapaaseen käyttöön.
Aikataulu ei mahdollistanut opiskelijayhdistysten edunvalvonnan kehittymisen seuraamista, joten arviointi perustuu työpajoista ja edunvalvontaoppaasta saatuun palautteeseen. Työpajoista saatu palaute viittasi siihen, että osallistujat kokivat hyötyvänsä niistä opiskelijayhdistysten koulutuspoliittisen edunvalvonnan kontekstissa. Työpajasarjan aktivoivan hyödyn jäädessä hetkelliseksi, edunvalvontaopas luo yhtenäisen tietopohjan, joka mahdollistaa edunvalvontatietoisuuden säilymisen ja siirtymisen opiskelijayhdistystoimijoiden vaihtuessa.