Varhaiskasvatusyksikön johtajien kokemuksia uuden työvälineen vaikutuksesta omaan työhön
Kenttälä, Eija (2016)
Kenttälä, Eija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015008
Tiivistelmä
Kenttälä, Eija. Varhaiskasvatusyksikön johtajien kokemuksia uuden työvälineen vaikutuksesta omaan työhön. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2016, 45 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö kuului kunnan kehittämishankkeeseen, jossa suunniteltiin kuntaan oma projektimalli yhdeksi johtamisen työvälineeksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää esimiesten näkemyksiä nykyisestä projektikulttuurista ja uuden toimintamallin käytön tuomista mahdollisuuksista. Tavoitteena oli myös selvittää miten varhaiskasvatusyksikön johtajat näkevät uuden johtamisen työvälineen vaikuttavan heidän omaan työhönsä, asiakaskohtaamisiin ja henkilöstön kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriapohja lähtee esimiestyön ja johtamisen näkökulmasta. Esimiestyön arjen koetaan muuttuneen yhteiskunnan tuomien muutoksien vaikutuksesta. Uudenlaista osaamista sekä johtamista kaivataan. Kunnan palvelurakenteiden uusimisen lähtökohtana on yhä enemmän asiakasnäkökulma ja johtamisen kehittäminen. Johtamisen lähtökohtana voidaan nähdä ammatillinen kehittyminen, itsensä johtaminen. Projektit ovat asioiden ja erityisesti ihmisten johtamista. Opinnäytetyössä käsitellään johtamista muutoksessa, onnistuneen projektin tunnusmerkkejä ja ammatillista kehittymistä.
Kehittämispainotteinen opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä sähköistä kyselyä, joka oli puolistrukturoitu haastattelu. Henkilöstön osallistaminen työn kehittämiseen nähtiin tärkeänä tavoitteiden saavuttamisen ja sitouttamisen kannalta. Prosessin alussa pidettiin määrittelytyöpajoja, sitten kunnan esimiespäivillä tehtiin keskustelevia ryhmätöitä projektityöskentelyyn liittyen ja lopussa varhaiskasvatusyksikön johtajilta kysyttiin sähköisellä kyselyllä näkemyksiä projektimallin hyödyntämisestä omassa työssään.
Opinnäytetyö toi kunnan kehittämishankkeen prosessiin mukaan lähiesimiehen näkökulmaa ja osallisuutta uuden työvälineen kehittämisessä. Kehittämishankkeessa tehtiin ohjeet, lomakepohjat, käytänteet projektimallin käyttöön ja hyödyntämiseen. Tässä työssä pienryhmätyöskentelyn tuotosten ja varhaiskasvatusyksikön johtajien vastausten perusteella pystyi toteamaan, että muutosta kaivataan koko kuntaan ja omaan työhön. Projektimallin uskotaan antavan paremman mahdollisuuden asiakasnäkökulman huomioimiseen ja tuovan selkeyttä työn tekemiseen.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, johtaminen, kehittäminen, projektityöskentely
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö kuului kunnan kehittämishankkeeseen, jossa suunniteltiin kuntaan oma projektimalli yhdeksi johtamisen työvälineeksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää esimiesten näkemyksiä nykyisestä projektikulttuurista ja uuden toimintamallin käytön tuomista mahdollisuuksista. Tavoitteena oli myös selvittää miten varhaiskasvatusyksikön johtajat näkevät uuden johtamisen työvälineen vaikuttavan heidän omaan työhönsä, asiakaskohtaamisiin ja henkilöstön kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriapohja lähtee esimiestyön ja johtamisen näkökulmasta. Esimiestyön arjen koetaan muuttuneen yhteiskunnan tuomien muutoksien vaikutuksesta. Uudenlaista osaamista sekä johtamista kaivataan. Kunnan palvelurakenteiden uusimisen lähtökohtana on yhä enemmän asiakasnäkökulma ja johtamisen kehittäminen. Johtamisen lähtökohtana voidaan nähdä ammatillinen kehittyminen, itsensä johtaminen. Projektit ovat asioiden ja erityisesti ihmisten johtamista. Opinnäytetyössä käsitellään johtamista muutoksessa, onnistuneen projektin tunnusmerkkejä ja ammatillista kehittymistä.
Kehittämispainotteinen opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä sähköistä kyselyä, joka oli puolistrukturoitu haastattelu. Henkilöstön osallistaminen työn kehittämiseen nähtiin tärkeänä tavoitteiden saavuttamisen ja sitouttamisen kannalta. Prosessin alussa pidettiin määrittelytyöpajoja, sitten kunnan esimiespäivillä tehtiin keskustelevia ryhmätöitä projektityöskentelyyn liittyen ja lopussa varhaiskasvatusyksikön johtajilta kysyttiin sähköisellä kyselyllä näkemyksiä projektimallin hyödyntämisestä omassa työssään.
Opinnäytetyö toi kunnan kehittämishankkeen prosessiin mukaan lähiesimiehen näkökulmaa ja osallisuutta uuden työvälineen kehittämisessä. Kehittämishankkeessa tehtiin ohjeet, lomakepohjat, käytänteet projektimallin käyttöön ja hyödyntämiseen. Tässä työssä pienryhmätyöskentelyn tuotosten ja varhaiskasvatusyksikön johtajien vastausten perusteella pystyi toteamaan, että muutosta kaivataan koko kuntaan ja omaan työhön. Projektimallin uskotaan antavan paremman mahdollisuuden asiakasnäkökulman huomioimiseen ja tuovan selkeyttä työn tekemiseen.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, johtaminen, kehittäminen, projektityöskentely