”No jotkut tarvii enemmän tukea ja jotkut vähemmän, niin se on iha tärkeetä” : Seitsemäsluokkalaisten kokemuksia koulukuraattorin tarjoamasta tuesta ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Liukkonen, Enni (2016)
Liukkonen, Enni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100914964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100914964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää seitsemäsluokkalaisten nuorten kokemuksia, odotuksia ja ajatuksia koulukuraattorin tarjoamasta tuesta ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda kuuluville oppilaiden ääntä ja sen kautta antaa yhteistyökoululle avaimia työn oppilaslähtöiseen kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena oli tehdä näkyväksi koulukuraattorin roolia nivelvaiheen tukijana, koska sitä ei ole juuri tutkittu aiemmin. Opinnäytetyön aihe rajattiin yhdessä yhteistyökoulun kanssa niin, että se palvelisi myös yhteistyötahoa mahdollisimman hyvin. Yhteistyötahona opinnäytetyössä oli Niva-Kaijan koulu, jossa tutkimus toteutettiin.
Tutkimuskysymyksinä oli, kuinka oppilaat kokevat koulukuraattorin tarjoaman tuen nivelvaiheessa, missä asioissa oppilaat kaipaavat tukea koulukuraattorilta ja minkälaiset asiat voivat estää heitä hakemasta tukea koulukuraattorilta sekä kuinka oppilaat kehittäisivät toimintaa, jotta se palvelisi heidän tarpeitaan paremmin. Tämä opinnäytetyö toteutettiin poikittaistutkimuksena, hyödyntäen niin laadullista kuin määrällistä aineistoa. Kyseessä oli tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin yhteistyökoululta käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Koulun 164 seitsemäsluokkalaisesta kyselyyn vastasi 141. Laadullisen aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Määrällistä aineistoa tulkittiin käyttämällä apuna sähköisen lomakkeen ristiintaulukointi- ja diagrammityökaluja sekä Microsoft Exceliä.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina nousi esille, että valtaosa oppilaista pitää koulukuraattorin tarjoamaa tukea nivelvaiheessa jokseenkin tärkeänä sekä riittävänä eikä suuria puutteita tai kehittämiskohtia ole. Eniten tukea koulukuraattorilta kaivataan koulunkäyntiin, kuten oppiaineisiin tai opettajiin liittyvissä asioissa. Avun saamista voivat estää koulukuraattorin toimintaan, saavutettavuuteen tai ominaisuuksiin liittyvät asiat, oppilaan oma paha olo, se, ettei oppilas uskalla hakea apua tai puhua, sekä kiusaaminen. Suurin osa oppilaista kokee kuitenkin saaneensa koulukuraattorilta riittävästi tukea nivelvaiheessa.
Keskeisimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että ala- ja yläkoulun nivelvaiheen työ on Niva-Kaijan koululla oppilaiden mielestä toimivaa. Kehittämisehdotuksina annettiin muun muassa seitsemännellä luokalla tehtävä tilannekartoitus kaikille oppilaille sekä kuraattorin työn tutummaksi tekeminen. Jatkotutkimusaiheina voisi olla mielenkiintoista perehtyä syvemmin laadullisin keinoin aiheeseen, ja etenkin niihin nuoriin, jotka kokevat jäävänsä tuen ulkopuolelle.
Tutkimuskysymyksinä oli, kuinka oppilaat kokevat koulukuraattorin tarjoaman tuen nivelvaiheessa, missä asioissa oppilaat kaipaavat tukea koulukuraattorilta ja minkälaiset asiat voivat estää heitä hakemasta tukea koulukuraattorilta sekä kuinka oppilaat kehittäisivät toimintaa, jotta se palvelisi heidän tarpeitaan paremmin. Tämä opinnäytetyö toteutettiin poikittaistutkimuksena, hyödyntäen niin laadullista kuin määrällistä aineistoa. Kyseessä oli tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin yhteistyökoululta käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Koulun 164 seitsemäsluokkalaisesta kyselyyn vastasi 141. Laadullisen aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Määrällistä aineistoa tulkittiin käyttämällä apuna sähköisen lomakkeen ristiintaulukointi- ja diagrammityökaluja sekä Microsoft Exceliä.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina nousi esille, että valtaosa oppilaista pitää koulukuraattorin tarjoamaa tukea nivelvaiheessa jokseenkin tärkeänä sekä riittävänä eikä suuria puutteita tai kehittämiskohtia ole. Eniten tukea koulukuraattorilta kaivataan koulunkäyntiin, kuten oppiaineisiin tai opettajiin liittyvissä asioissa. Avun saamista voivat estää koulukuraattorin toimintaan, saavutettavuuteen tai ominaisuuksiin liittyvät asiat, oppilaan oma paha olo, se, ettei oppilas uskalla hakea apua tai puhua, sekä kiusaaminen. Suurin osa oppilaista kokee kuitenkin saaneensa koulukuraattorilta riittävästi tukea nivelvaiheessa.
Keskeisimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että ala- ja yläkoulun nivelvaiheen työ on Niva-Kaijan koululla oppilaiden mielestä toimivaa. Kehittämisehdotuksina annettiin muun muassa seitsemännellä luokalla tehtävä tilannekartoitus kaikille oppilaille sekä kuraattorin työn tutummaksi tekeminen. Jatkotutkimusaiheina voisi olla mielenkiintoista perehtyä syvemmin laadullisin keinoin aiheeseen, ja etenkin niihin nuoriin, jotka kokevat jäävänsä tuen ulkopuolelle.