Moniammatillisuuden kehittyminen hoitotyön- ja lääketieteen opiskelijoiden harjoittelussa : Kirjallisuuskatsaus
Martikainen, Suvi; Nurmela, Auli (2016)
Martikainen, Suvi
Nurmela, Auli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614893
Tiivistelmä
Martikainen Suvi & Nurmela Auli. Moniammatillisuuden kehittyminen hoitotyön- ja lääketieteen opiskelijoiden harjoittelussa - kirjallisuuskatsaus. Syksy 2016, 34 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen muodossa, miten moniammatillinen harjoittelu erilaisissa opetusympäristöissä on järjestetty. Tarkoituksena oli tarkastella, millaisia kehittämisen kohteita harjoittelun toteutuksessa on sekä millä tavalla yhteinen moniammatillinen harjoittelu vaikuttaa sairaanhoitajien ja lääkäreiden yhteistyön kehittymiseen. Tarkoituksena oli etsiä luotettavaa tutkimustietoa siitä, miten opetushankkeet sairaanhoitajaopiskelijoiden ja lääketieteen kandidaattien kanssa ovat Suomessa ja maailmalla toimineet. Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin Keski-Suomen keskussairaalan Mini Kampukselta, jossa toteutetaan opetuspoliklinikkatoimintaa. Tavoitteena oli koota heille luotettavaa tutkimustietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää opetuspoliklinikan toimintaa. Mukaan valittiin tutkimuksia joiden julkaisukielenä on suomi tai englanti, tutkimus on julkaistu aikaisintaan vuonna 2007, tutkimus löytyi kokonaisena tekstinä ja sen pääsi lukemaan ilmaiseksi, se liittyi terveydenhoitoalaan sekä harjoittelu koski oikeita potilastilanteita eikä simulaatiota. Aineiston analysointiin käytettiin apuna aineistolähtöisen analyysin menetelmää.
Moniammatillisen harjoittelun tavoitteena on parantaa yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä. Sujuva kommunikaatio ja tieto toisen ammattiryhmän työstä parantaa potilasturvallisuutta ja auttaa löytämään oman ammatillisen roolin. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty sairaanhoitajaopiskelijoiden ja lääketieteen kandidaattien väliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että opiskelijat kokivat löytäneensä harjoittelun aikana paremmin oman ammatillisen roolinsa ja oppineensa arvostamaan toisen ammattiryhmän työtä. Harjoittelu koettiin hyvänä ja kehittämisen arvoisena asiana. Moniammatillista harjoittelua voisi vielä kehittää panostamalla esimerkiksi harjoitteluorganisaatioiden ja oppilaitosten yhteistyöhön sekä ohjaajien kouluttamiseen. Opiskelijat kokivat palautekeskustelut ja tiimipalaverit tärkeiksi.
Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia, millä tavalla oppiminen moniammatillisessa harjoittelussa eroaa oppimisesta tavallisella harjoittelujaksolla. Olisi myös hyvä selvittää, missä vaiheessa opintoja suoritettu moniammatillinen harjoittelujakso olisi hyödyllisintä olla. Myös potilaan kokemuksia opetuspoliklinikkakäynneistä olisi mielenkiintoista tietää.
Asiasanat: moniammatillisuus, sairaanhoitajaopiskelija, lääketieteen opiskelija, työharjoittelu, oppiminen, vuorovaikutus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen muodossa, miten moniammatillinen harjoittelu erilaisissa opetusympäristöissä on järjestetty. Tarkoituksena oli tarkastella, millaisia kehittämisen kohteita harjoittelun toteutuksessa on sekä millä tavalla yhteinen moniammatillinen harjoittelu vaikuttaa sairaanhoitajien ja lääkäreiden yhteistyön kehittymiseen. Tarkoituksena oli etsiä luotettavaa tutkimustietoa siitä, miten opetushankkeet sairaanhoitajaopiskelijoiden ja lääketieteen kandidaattien kanssa ovat Suomessa ja maailmalla toimineet. Opinnäytetyön aihe oli lähtöisin Keski-Suomen keskussairaalan Mini Kampukselta, jossa toteutetaan opetuspoliklinikkatoimintaa. Tavoitteena oli koota heille luotettavaa tutkimustietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää opetuspoliklinikan toimintaa. Mukaan valittiin tutkimuksia joiden julkaisukielenä on suomi tai englanti, tutkimus on julkaistu aikaisintaan vuonna 2007, tutkimus löytyi kokonaisena tekstinä ja sen pääsi lukemaan ilmaiseksi, se liittyi terveydenhoitoalaan sekä harjoittelu koski oikeita potilastilanteita eikä simulaatiota. Aineiston analysointiin käytettiin apuna aineistolähtöisen analyysin menetelmää.
Moniammatillisen harjoittelun tavoitteena on parantaa yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä. Sujuva kommunikaatio ja tieto toisen ammattiryhmän työstä parantaa potilasturvallisuutta ja auttaa löytämään oman ammatillisen roolin. Tässä opinnäytetyössä on keskitytty sairaanhoitajaopiskelijoiden ja lääketieteen kandidaattien väliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että opiskelijat kokivat löytäneensä harjoittelun aikana paremmin oman ammatillisen roolinsa ja oppineensa arvostamaan toisen ammattiryhmän työtä. Harjoittelu koettiin hyvänä ja kehittämisen arvoisena asiana. Moniammatillista harjoittelua voisi vielä kehittää panostamalla esimerkiksi harjoitteluorganisaatioiden ja oppilaitosten yhteistyöhön sekä ohjaajien kouluttamiseen. Opiskelijat kokivat palautekeskustelut ja tiimipalaverit tärkeiksi.
Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia, millä tavalla oppiminen moniammatillisessa harjoittelussa eroaa oppimisesta tavallisella harjoittelujaksolla. Olisi myös hyvä selvittää, missä vaiheessa opintoja suoritettu moniammatillinen harjoittelujakso olisi hyödyllisintä olla. Myös potilaan kokemuksia opetuspoliklinikkakäynneistä olisi mielenkiintoista tietää.
Asiasanat: moniammatillisuus, sairaanhoitajaopiskelija, lääketieteen opiskelija, työharjoittelu, oppiminen, vuorovaikutus.