ESPOON VASTAANOTTOPERHEIDEN KOULUTUSTARPEEN KARTOITUS
Uurtio, Ville (2016)
Uurtio, Ville
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100614876
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Uurtio, Ville. Espoon vastaanottoperheiden koulutustarpeen kartoitus. Syyskuu 2016, 40 s. 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diakoninen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) ja Diakonin virkakelpoisuus (AMK).
Vastaanottoperhetoiminnan tarkoitus on olla mukana jokaisen vastaanottoperheisiin sijoitetun lapsen lastensuojeluprosessissa. Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, millaista lisäkoulutusta vastaanottoperheet kokevat tarvitsevansa ja millaiset asiakkaat ovat haasteellisia heidän työssään. Aiheen tärkeys ja ajankohtaisuus nousivat esiin vastaanottoperheiltä, heidän omissa kehityskeskusteluissaan vastaanottoperhetoiminnan esimiehen kanssa. Vastaanottoperheiden vanhemmat olivat kokeneet, että he tarvitsevat lisäkoulutusta oman työnsä tueksi. Tutkimuksen yhteistyökumppaneina toimivat Espoon kaupungin Auroran lastensuojelupalveluiden vastaanottoperhetoiminta sekä Espoon vastaanottoperheet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu sijaisvanhemmuuden ympärille. Teoreettisessä viitekehyksessä käydään myös lastensuojelua ohjaavat lait. Opinnäytetyössä lastensuojelua ja sijaishuoltoa on tutkittu myös ammatillisen kirjallisuuden kautta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on haastateltu kahdeksan Espoossa toimivaa vastaanottoperhettä. Tähän on käytetty aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluita ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysi menetelmällä.
Haasateeluissa kävi ilmi, että monet vastaanottoperheet kokivat saavansa paljon tukea. Vastaanottoperheet kokivat, että heitä tuetaan tehtävässään riittävästi työnohjauksen, vertaistuen ja vastaanottoperhetoiminnan tiimin puolesta. Vastaanottoperheet kokivat eniten koulutustarvetta mielenterveys- ja päihdeasioissa. Vaikeammiksi asiakkaiksi vastaanottoperheet kokivat päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat.
Uurtio, Ville. Espoon vastaanottoperheiden koulutustarpeen kartoitus. Syyskuu 2016, 40 s. 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diakoninen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) ja Diakonin virkakelpoisuus (AMK).
Vastaanottoperhetoiminnan tarkoitus on olla mukana jokaisen vastaanottoperheisiin sijoitetun lapsen lastensuojeluprosessissa. Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, millaista lisäkoulutusta vastaanottoperheet kokevat tarvitsevansa ja millaiset asiakkaat ovat haasteellisia heidän työssään. Aiheen tärkeys ja ajankohtaisuus nousivat esiin vastaanottoperheiltä, heidän omissa kehityskeskusteluissaan vastaanottoperhetoiminnan esimiehen kanssa. Vastaanottoperheiden vanhemmat olivat kokeneet, että he tarvitsevat lisäkoulutusta oman työnsä tueksi. Tutkimuksen yhteistyökumppaneina toimivat Espoon kaupungin Auroran lastensuojelupalveluiden vastaanottoperhetoiminta sekä Espoon vastaanottoperheet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu sijaisvanhemmuuden ympärille. Teoreettisessä viitekehyksessä käydään myös lastensuojelua ohjaavat lait. Opinnäytetyössä lastensuojelua ja sijaishuoltoa on tutkittu myös ammatillisen kirjallisuuden kautta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on haastateltu kahdeksan Espoossa toimivaa vastaanottoperhettä. Tähän on käytetty aineistonkeruumenetelmänä teemahaastatteluita ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysi menetelmällä.
Haasateeluissa kävi ilmi, että monet vastaanottoperheet kokivat saavansa paljon tukea. Vastaanottoperheet kokivat, että heitä tuetaan tehtävässään riittävästi työnohjauksen, vertaistuen ja vastaanottoperhetoiminnan tiimin puolesta. Vastaanottoperheet kokivat eniten koulutustarvetta mielenterveys- ja päihdeasioissa. Vaikeammiksi asiakkaiksi vastaanottoperheet kokivat päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivät vanhemmat.