Ohje hoidon tarpeen arviointiin ja triageen Limingan terveyskeskuksen henkilökunnalle
Mäyrä, Juho-Matti; Karhu, Taru (2016)
Mäyrä, Juho-Matti
Karhu, Taru
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100514841
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arviointia tehdään kaikkialla terveydenhuollossa joko tiedostetusti, systemaattisesti tai tiedostamatta. Lakitekstiin hoidon tarpeen arviointi tuli käsitteenä vuonna 2005. Hoidon tarpeen arviointi liittyy tiiviisti hoidon toteuttamiseen. Se säästää valtiolta terveydenhuollon kustannuksia ja vähentää niin sanottuja turhia terveyskeskuskäyntejä. Triage eli kiireellisyysluokitus liittyy vahvasti hoidon tarpeen arviointiin. Sillä arvioidaan hoidon tarve ja aika, jonka kuluessa hoitoon on viimeistään päästävä.
Opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli tuottaa selkeät ja käytännölliset ohjeet Limingan terveyskeskuksen puhelinpäivystyksen henkilökunnalle hoidon tarpeen arvioinnin ja triagen teon tueksi. Ohjeet tehtiin flunssa-, päänsärky-, ripuli- ja selkäsärkytapauksia varten. Näiden ohjeiden tarkoituksena on antaa hoitajille selkeä kaava ja kysymykset, joiden mukaan edetä puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia tehdessä. Ohjeet ovat Limingan terveyskeskuksen henkilökunnalle tarpeelliset, koska heillä ei sellaisia vielä ollut. Etenkin uusille työntekijöille ohjeet koettiin tarpeellisiksi.
Ohjeet sisältävät kysymyksiä, joiden avulla henkilökunta voi tehdä yhtenäistä ja tasapuolista hoidon tarpeen arviointia ja triagea. Projektia tehdessä on hyödynnetty monipuolisesti alan kirjallisuutta, tietokantoja ja Limingan terveyskeskuksen henkilökunnalta saatua palautetta.
Limingan terveyskeskuksen henkilökunta koki ohjeet erittäin hyödyllisiksi ja selkeiksi, ja ne soveltuvat terveyskeskuksen puhelinpäivystyksen käyttöön. Ohjeet eivät ole vielä käytössä, koska ohjevalikoimaa halutaan vielä täydentää ja laajentaa. Varsinaiset tulokset ohjeiden käytännöllisyydestä saadaan kuitenkin vasta, kun ne otetaan virallisesti käyttöön lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli tuottaa selkeät ja käytännölliset ohjeet Limingan terveyskeskuksen puhelinpäivystyksen henkilökunnalle hoidon tarpeen arvioinnin ja triagen teon tueksi. Ohjeet tehtiin flunssa-, päänsärky-, ripuli- ja selkäsärkytapauksia varten. Näiden ohjeiden tarkoituksena on antaa hoitajille selkeä kaava ja kysymykset, joiden mukaan edetä puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia tehdessä. Ohjeet ovat Limingan terveyskeskuksen henkilökunnalle tarpeelliset, koska heillä ei sellaisia vielä ollut. Etenkin uusille työntekijöille ohjeet koettiin tarpeellisiksi.
Ohjeet sisältävät kysymyksiä, joiden avulla henkilökunta voi tehdä yhtenäistä ja tasapuolista hoidon tarpeen arviointia ja triagea. Projektia tehdessä on hyödynnetty monipuolisesti alan kirjallisuutta, tietokantoja ja Limingan terveyskeskuksen henkilökunnalta saatua palautetta.
Limingan terveyskeskuksen henkilökunta koki ohjeet erittäin hyödyllisiksi ja selkeiksi, ja ne soveltuvat terveyskeskuksen puhelinpäivystyksen käyttöön. Ohjeet eivät ole vielä käytössä, koska ohjevalikoimaa halutaan vielä täydentää ja laajentaa. Varsinaiset tulokset ohjeiden käytännöllisyydestä saadaan kuitenkin vasta, kun ne otetaan virallisesti käyttöön lähitulevaisuudessa.