Den normstyrda friheten : Ett normkritiskt genusperspektiv på den "fria" leken på daghem
Westerholm, Heidi (2016)
Westerholm, Heidi
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414826
Tiivistelmä
Forskning kring jämställdhetsarbete på daghem fortsätter konstatera att pedagoger är mer omedvetna om sitt handlande än vad de tror, och att en ökad medvetenhet behövs. Forskning konstaterar också att vi borde fokusera mer på barnet som agent för att nå förändring, men den misslyckas med att bidra med den kunskap som behövs för praktik. Den fria leken uppfattas som stunder där barnen är fria att välja aktivitet. Denna frihet, ger även frihet åt normstyrning. Mitt syfte är att undersöka den fria leken ur ett normkritiskt, socialkonstruktivistisk, barnperspektiv för att synliggöra det osynliga och kunna koppla det till praktiskt handlande. Mina frågeställningar är: Hur normstyrningen syns i forskning kring den fria leken och Hur vi kan arbeta för ökad jämställdhet i praktiken. Nio vetenskapliga artiklar analyserades genom en innehållsanalys, för att svara på detta. Resultatet bör vara allmänt tillämpbart inom dagvården, varför forskning som fokuserade på specialgrupper, samt på faktorer utanför daghemmet, exkluderades. Situationsfokus och multipla perspektiv gav möjlighet till en mer djupgående analys. Resultatet bekräftar tidigare forskning och visar även att själva genusforskningen är påverkad av samma heteronormativa styrning, som beskrivs som omedvetenhet hos professionella. Även konflikter i maktförhållanden kunde konstateras. Skillnader i flickors och pojkars lek beskrevs i form av förmågor, vilka kan separeras från, och stödas, bortom könsroller. Dessa kan öppna upp ett nytt sätt att tänka kring och arbeta med jämställdhet. De verkade också vara nyckel till lek med barn av motsatt kön, vilket i sin tur öppnade upp för alternativ. Istället för att fokusera på hur den vuxna kan erbjuda barnet alternativa normer, borde vi fundera på hur vi kan stöda barnets utvecklande av egna tankestrukturer. Endast då kan vi möjliggöra ett genuint agentskap. While the question of gender awareness in ECE-settings is frequently raised, research keep concluding that professionals are blind to how they unconsciously support the construction of stereotypical gender roles. Deeper knowledge and understanding is needed. Earlier research also suggests that children’s own agency is crucial for change, but yet, it fails to provide the knowledge needed to support practice. Free play is considered equalent to freedom to choose activity, and that freedom also opens up for normative con- trol. This study aims to examine the free play from a norm critical, social constructivistic, child centered perspective, to bring the invisible visible and therethrough make implications for practice. My research questions are: How the normative control shows in re- search on children’s free play, and How professionals can support genuine free choice. To address the questions, nine peer reviewed articles were examined through content analysis. For the result to be generally applicable, research focusing on special groups, as well as research on influence from outside of the ECE-setting, were excluded. Situation focus and multiple perspectives enabled the analysis to reach a deeper level. The result confirms earlier research, but also clearly indicates how most research itself is blindly influenced by the same heteronormative discourse, described as unawareness in professionals. Conflicts in power relations were also detected. Differences in girls’ and boys’ play were described through competences that could be separated from, and supported beyond the role of gender. These could open up a new way of thinking about, and working towards equality. I conclude, that instead of focusing on how adults can provide children with alternative norms, we need to focus on supporting children in their development of own working theories. Only then can we enable true agency without the influence of an adult perspective.