Lennä lennä, Pikkuli! : uuden opetuskonseptin kehittäminen Pikkulin tv-sarjasta
Leivonen, Maria (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314761
Tiivistelmä
Artikkeli käsittelee Pikkulin tv-sarjaan perustuvan uuden opetuskonseptin kehittämistä 3–8 -vuotiaille lapsille turkulaisessa elokuva- ja animaatioyritys Aittokoski Experience Oy:ssä. Digitaaliset työkalut vaikuttavat opetusalan käytäntöihin nykyisin myös esi- ja alkuopetuksen piirissä. Digitaalisten oppimisympäristöjen opetuskäyttöön liittyy kuitenkin pedagogisia haasteita ja alan tutkimus on vielä uutta.
Kehittämishankkeen keskeinen sisältö oli selvittää digitaalisten opetustuotteiden asiakastarvetta esi- ja alkuopetuksen piirissä Turussa. Artikkelini pääkysymys on, minkälaisia uusia digitaalisia opetustuotteita esi- ja alkuopetuksessa tarvitaan, ja miten Pikkulin opetuskonsepti voisi tähän tarpeeseen vastata. Aihetta selvitettiin haastattelututkimuksella, jonka kohderyhmää olivat päiväkotien, esikoulujen ja 1.–2.-luokkien opettajat Turussa. Haastattelut toteutettiin kuudessa toimipisteessä ja ryhmähaastatteluihin osallistui 40 henkilöä. Artikkelissa pohditaan erityisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä esi- ja alkuopetuksessa, sekä uusissa opetussuunnitelmissa. Haastattelututkimuksen tuloksena selvisi, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys opetuksessa on kasvanut ja kohderyhmällä on tarvetta uusille työkaluille. Haastattelututkimuksessa selvitettiin myös mitä tunne- ja vuorovaikutustaitojen työkaluja opetuksessa käytetään. Tunne-ja vuorovaikutustaitoja korostetaan myös Opetusministeriön uudistuvissa esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmissa.
Kehityshankkeeseen kuului myös Pikkulin opetuskonseptin ensimmäisen demotuotteen testaaminen ryhmähaastattelujen yhteydessä. Demon vastaanotto oli positiivinen ja useat vastaajista olivat sitä mieltä, että sitä voisi käyttää opetuksessa hyvin jo sellaisenaan. Aittokoski Experience Oy kehittää pilottivaiheessa olevaa EDUappia eteenpäin opetus- ja teknologiainnovaatioille tarkoitetussa XEdu- ohjelmassa. Pikkulin konseptin kehittämisessä tärkeää on löytää oikeat yhteistyökumppanit, rahoitus ja sopiva liiketoimintamalli.
Kehittämishankkeen keskeinen sisältö oli selvittää digitaalisten opetustuotteiden asiakastarvetta esi- ja alkuopetuksen piirissä Turussa. Artikkelini pääkysymys on, minkälaisia uusia digitaalisia opetustuotteita esi- ja alkuopetuksessa tarvitaan, ja miten Pikkulin opetuskonsepti voisi tähän tarpeeseen vastata. Aihetta selvitettiin haastattelututkimuksella, jonka kohderyhmää olivat päiväkotien, esikoulujen ja 1.–2.-luokkien opettajat Turussa. Haastattelut toteutettiin kuudessa toimipisteessä ja ryhmähaastatteluihin osallistui 40 henkilöä. Artikkelissa pohditaan erityisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä esi- ja alkuopetuksessa, sekä uusissa opetussuunnitelmissa. Haastattelututkimuksen tuloksena selvisi, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys opetuksessa on kasvanut ja kohderyhmällä on tarvetta uusille työkaluille. Haastattelututkimuksessa selvitettiin myös mitä tunne- ja vuorovaikutustaitojen työkaluja opetuksessa käytetään. Tunne-ja vuorovaikutustaitoja korostetaan myös Opetusministeriön uudistuvissa esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmissa.
Kehityshankkeeseen kuului myös Pikkulin opetuskonseptin ensimmäisen demotuotteen testaaminen ryhmähaastattelujen yhteydessä. Demon vastaanotto oli positiivinen ja useat vastaajista olivat sitä mieltä, että sitä voisi käyttää opetuksessa hyvin jo sellaisenaan. Aittokoski Experience Oy kehittää pilottivaiheessa olevaa EDUappia eteenpäin opetus- ja teknologiainnovaatioille tarkoitetussa XEdu- ohjelmassa. Pikkulin konseptin kehittämisessä tärkeää on löytää oikeat yhteistyökumppanit, rahoitus ja sopiva liiketoimintamalli.