Käytetyn auton hankintaan vaikuttavat tekijät
Kangosjärvi, Mikael; Sassi, Topi (2016)
Kangosjärvi, Mikael
Sassi, Topi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092814604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092814604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat ostopaikan sekä käytetyn auton valintaan ja mitkä tekijät vaikuttavat lopullisen ostopäätöksen syntymiseen. Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ja kerätä tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä toimeksiantajalle Pörhön autoliik- keelle Rovaniemellä. Opinnäytetyössämme olennainen kysymys liittyi myös os- topaikan määräytymiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Työssä käsittelimme ihmisen sisäisiä ja ulkoisia vaikutteita auton hankinnan vaikuttavina tekijöinä.
Keräsimme tietoperustan olennaisimmista ostokäyttäytymiseen liittyvistä teki- jöistä ja teorioista. Tiedonkeruussa käytimme apuna tutkimuskirjallisuutta ja In- ternet-lähteitä. Aiheesta tehdyistä tutkimuksista ja opinnäytetöistä saimme lop- putuloksen kannalta olennaisia tutkimustietoja, joiden pohjalta pystyimme tutki- maan keräämiemme tietojemme luotettavuutta. Tietoperustan kautta analy- soimme ihmisen käyttäytymistä ja kuinka eri tekijät vaikuttavat käyttäytymiseen ja kuinka päädytään tiettyyn ostopaikkaan.
Valitsimme tutkimusmenetelmäksi kvantitatiivisen tutkimuksen. Tutkimuksella halusimme saada luotettavaa ja täsmällistä tietoa, joka ei perustu ainoastaan määrälliseen keskiarvoon, vaan myös realistisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin. Kvantitatiivisen tutkimuksemme pohjalla käytimme menetelmänä lomakekyselyi- tä, joista saimme käytännöntietoa tutkimukseemme.
Keräsimme tietoperustan olennaisimmista ostokäyttäytymiseen liittyvistä teki- jöistä ja teorioista. Tiedonkeruussa käytimme apuna tutkimuskirjallisuutta ja In- ternet-lähteitä. Aiheesta tehdyistä tutkimuksista ja opinnäytetöistä saimme lop- putuloksen kannalta olennaisia tutkimustietoja, joiden pohjalta pystyimme tutki- maan keräämiemme tietojemme luotettavuutta. Tietoperustan kautta analy- soimme ihmisen käyttäytymistä ja kuinka eri tekijät vaikuttavat käyttäytymiseen ja kuinka päädytään tiettyyn ostopaikkaan.
Valitsimme tutkimusmenetelmäksi kvantitatiivisen tutkimuksen. Tutkimuksella halusimme saada luotettavaa ja täsmällistä tietoa, joka ei perustu ainoastaan määrälliseen keskiarvoon, vaan myös realistisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin. Kvantitatiivisen tutkimuksemme pohjalla käytimme menetelmänä lomakekyselyi- tä, joista saimme käytännöntietoa tutkimukseemme.