Tanssin, koska... : Tanssikoulu STAGEn oppilaiden tanssiharrastusmotiivit ja tanssiharrastuksen vaikutukset
Maijanen, Riitta-Mari (2016)
Maijanen, Riitta-Mari
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314509
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee torniolaisen tanssikoulu STAGEn oppilaiden tanssi-harrastusmotiiveja ja tanssiharrastuksen vaikutuksia. Suoritin laadullisen tut-kimuksen 39:lle tanssikoulun oppilaalle puolistrukturoidun kyselyn avulla. Ky-selylomake sisälsi yhteensä 18 kysymystä, joista käsittelen opinnäytetyöni kannalta olennaisimmat. Jaoin oppilaat neljään eri ryhmään: 9–12-vuotiaat, nuorten ja aikuisten alkeet/keskitaso, nuorten ja aikuisten edistyneet sekä yli 30-vuotiaat. Tutkimukseni lisäksi opinnäytetyöstäni selviää Kemi–Tornio-alueen tanssiharrastusmahdollisuudet ja lisäksi vertaan työni tuloksia muihin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimukseni perusteella sain hyödynnettävää tietoa oppilaiden ajatuksista tanssikoulu STAGEn toimintaan liittyen. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä kyse-lylomakkeessa oli, miksi oppilaat tanssivat juuri STAGElla. Enemmistö valitsi tanssikoulun hyvien opettajien vuoksi. Toisena tärkeimpänä vaihtoehtona op-pilaat korostivat tanssikoulun miellyttävää ilmapiiriä. Selvittäessäni syytä sille, miksi oppilaat ovat valinneet juuri tanssin harrastuksekseen, suurin osa vasta-si, että tanssiminen on yksinkertaisesti hauskaa. Tanssiharrastus on vaikutta-nut oppilaisiin muun muassa siten, että se on lisännyt heidän rohkeutta sekä tuonut heille uusia kavereita.
Tanssiharrastusmotiivien lisäksi kyselylomake koostui taustatiedoista sekä ke-hitysideoista. Oleellisena osana tanssikoulun kehitettäviä kohteita näen STA-GEn tarjoamat tanssitunnit. Kysyessäni, mitä tanssilajeja lukujärjestykseen voi-si lisätä, saivat kehonhuolto sekä jooga eniten kannatusta. Tanssikoulun pu-kuhuoneisiin, odotustiloihin ja tanssisaleihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä, mutta niiden pienehkö koko oli mainittu useassa lomakkeessa kehitettäväksi kohteeksi. Kyselylomakkeen lopussa pyysin oppilaita vapaasti kirjoittamaan kehitysideoitaan paperille. Yleisimmäksi kehitysideaksi osoittautui tanssilajiva-likoiman laajentaminen lukujärjestykseen.
Tutkimukseni perusteella sain hyödynnettävää tietoa oppilaiden ajatuksista tanssikoulu STAGEn toimintaan liittyen. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä kyse-lylomakkeessa oli, miksi oppilaat tanssivat juuri STAGElla. Enemmistö valitsi tanssikoulun hyvien opettajien vuoksi. Toisena tärkeimpänä vaihtoehtona op-pilaat korostivat tanssikoulun miellyttävää ilmapiiriä. Selvittäessäni syytä sille, miksi oppilaat ovat valinneet juuri tanssin harrastuksekseen, suurin osa vasta-si, että tanssiminen on yksinkertaisesti hauskaa. Tanssiharrastus on vaikutta-nut oppilaisiin muun muassa siten, että se on lisännyt heidän rohkeutta sekä tuonut heille uusia kavereita.
Tanssiharrastusmotiivien lisäksi kyselylomake koostui taustatiedoista sekä ke-hitysideoista. Oleellisena osana tanssikoulun kehitettäviä kohteita näen STA-GEn tarjoamat tanssitunnit. Kysyessäni, mitä tanssilajeja lukujärjestykseen voi-si lisätä, saivat kehonhuolto sekä jooga eniten kannatusta. Tanssikoulun pu-kuhuoneisiin, odotustiloihin ja tanssisaleihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä, mutta niiden pienehkö koko oli mainittu useassa lomakkeessa kehitettäväksi kohteeksi. Kyselylomakkeen lopussa pyysin oppilaita vapaasti kirjoittamaan kehitysideoitaan paperille. Yleisimmäksi kehitysideaksi osoittautui tanssilajiva-likoiman laajentaminen lukujärjestykseen.