Seikkailukasvatus osana iltapäiväkerhon kehittämistä : Seikkaillen ryhmäksi - opas Vantaan NMKY:lle
Kanerva, Tiia-Sofia (2016)
Kanerva, Tiia-Sofia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091914378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091914378
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana on Vantaan NMKY, joka on iltapäivä- ja liikuntakerhoihin painottunut nuoriso-järjestö. Syventävän harjoittelun aikana pääsin tutustumaan ja toimimaan järjestössä laajasti, mutta opinnäytetyössä päätettiin keskittyä iltapäiväkerhotoimintaan seikkailukasvatuksellisella painotuksella.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Vantaan NMKY:n iltapäiväkerhojen laatua kehittämällä ohjaajien ammattitaitoa moninaistuvien ryhmien ryhmäyttämisessä. Opinnäytetyön tuotoksena on kerho-ohjaajille suunnattu toiminnallinen menetelmäopas, joka sisältää seikkailukasvatuksellisia ryhmäyttämismene-telmiä. Menetelmiä käytetään erityisesti kerhojen alkaessa, jotta lasten integroituminen ryhmiin tapah-tuisi mahdollisimman hyvin. Opas sisältää menetelmiä tutustumiseen, ryhmäyttämiseen, ryhmähengen kasvattamiseen sekä kommunikoinnin lisäämiseen. Menetelmät on suunnattu iltapäiväkerhoikäisille lapsille, mutta on sovellettavissa muunkin ikäisiin ja kokoisiin ryhmiin.
Tässä opinnäytetyössä käyn läpi ryhmäyttämistä ja sen merkitystä niin ohjaajille kuin ohjattaville. Li-säksi syvennyn seikkailukasvatukselliseen näkökulmaan ja sen yhdistämiseen NMKY:n toimintaan. Opinnäytetyöhön on sovellettu toiminnallisia menetelmiä; kokeilevaa kehittämistä sekä osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyön tuotos on otettu käyttöön Vantaan NMKY:ssä syksyn 2016 alkaviin ryhmiin, joten tulok-sia sen toimivuudesta ei vielä tämän opinnäytetyön valmistuessa ole. Kerho-ohjaajille pidetyssä esittely ja koulutustilaisuudessa se sai kuitenkin jo positiivista palautetta ja sen käyttöönottoa odotettiin innolla. Opasta suunniteltiin jaettavaksi myös muihin NMKY:n paikallisyhdistyksiin, jolloin työn hyödynnettävyys sekä Vantaan NMKY:n tunnettavuus kasvaisivat
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Vantaan NMKY:n iltapäiväkerhojen laatua kehittämällä ohjaajien ammattitaitoa moninaistuvien ryhmien ryhmäyttämisessä. Opinnäytetyön tuotoksena on kerho-ohjaajille suunnattu toiminnallinen menetelmäopas, joka sisältää seikkailukasvatuksellisia ryhmäyttämismene-telmiä. Menetelmiä käytetään erityisesti kerhojen alkaessa, jotta lasten integroituminen ryhmiin tapah-tuisi mahdollisimman hyvin. Opas sisältää menetelmiä tutustumiseen, ryhmäyttämiseen, ryhmähengen kasvattamiseen sekä kommunikoinnin lisäämiseen. Menetelmät on suunnattu iltapäiväkerhoikäisille lapsille, mutta on sovellettavissa muunkin ikäisiin ja kokoisiin ryhmiin.
Tässä opinnäytetyössä käyn läpi ryhmäyttämistä ja sen merkitystä niin ohjaajille kuin ohjattaville. Li-säksi syvennyn seikkailukasvatukselliseen näkökulmaan ja sen yhdistämiseen NMKY:n toimintaan. Opinnäytetyöhön on sovellettu toiminnallisia menetelmiä; kokeilevaa kehittämistä sekä osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyön tuotos on otettu käyttöön Vantaan NMKY:ssä syksyn 2016 alkaviin ryhmiin, joten tulok-sia sen toimivuudesta ei vielä tämän opinnäytetyön valmistuessa ole. Kerho-ohjaajille pidetyssä esittely ja koulutustilaisuudessa se sai kuitenkin jo positiivista palautetta ja sen käyttöönottoa odotettiin innolla. Opasta suunniteltiin jaettavaksi myös muihin NMKY:n paikallisyhdistyksiin, jolloin työn hyödynnettävyys sekä Vantaan NMKY:n tunnettavuus kasvaisivat