Kuvaus tukipalvelutehtävien uudelleen organisoinnista Soisalon Työterveydessä
Luostarinen, Annamari (2016)
Luostarinen, Annamari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814370
Tiivistelmä
Yritykset ja julkiset organisaatiot ovat ajautuneet kiristyvään kilpailuun ja toistuviin omistajan vaihdoksiin. Kustannustehokkuutta ja tuottavuutta lisätään kiihtyvällä voimalla. Organisaatiot ja tehtävät muuttuvat nopeasti. Työt pätkiytyvät ja työurat pilkkoutuvat. Uuden oppimisen tarve kasvaa ja ammatin vaihdot yleistyvät. Osaaminen ratkaisee ja suhdannevaihteluihin liittyvät saneeraukset ja konkurssit ovat arkipäivää. Myös työterveyshuollon toiminta on viime vuosien aikana muuttunut. Työelämän muutosten myötä työterveyshuollon on pitänyt suunnata toimintaansa tehokkaammin sille asetettujen tavoitteiden suuntaan.
Prosessien kehittäminen liittyy organisaation suunnitteluun ja kehittämiseen ja sen pohjana ovat organisaation visiot, strategiat ja toimintaperiaatteet. Prosessikuvaukset ovat prosessien johtamisen, hallinnon ja parantamisen väli-ne. Ne auttavat hallitsemaan kokonaisuuksia, jäsentämään prosesseja ja toimijoiden vastuita sekä löytämään toiminnan tehostamistarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen tarkoitus oli suunnitella ja uudelleen organisoida Soisalon Työterveyden tukipalveluiden työtehtävät. Yhteistoimintamenettelyn tuloksena oli Soisalon Työterveydessä päädytty vähentämään hallinto- ja tukipalveluiden henkilöstöä ja tekemään töiden uudelleen organisointia.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli optimoida tukipalveluiden työtehtävät tukemaan Soisalon Työterveyden toiminta-ajatuksen ja strategian saavuttamista. Tavoitteena selkeyttää perustehtävää, uudelleen järjestellä tehtäviä, luoda varahenkilöjärjestelmä sekä työn toimintamallien kehittäminen ja työnkuvausten ja työprosessien luominen. Tavoitteena tukipalveluiden henkilöstön työn selkeytyminen ja työhyvinvoinnin paraneminen.
Kehittämistyö toteutettiin yhdessä tukipalveluhenkilöstön kanssa. Tietoa tukipalveluiden tehtävistä saatiin toteutetuista osaamiskartoituksista sekä työpäiväkirjoista. Näiden pohjalta aloitettiin kehittämistyö, jossa aluksi käytiin läpi lainsäädäntöä ja teoriatietoa muutokseen liittyen. Tukipalvelutiimin henkilöstö työsti sovittuja tehtäviä ja yhteispalavereja pidettiin noin 3 viikon välein. Työn tuloksena tehtävät jaettiin uudelleen ja tehtiin tukipalveluiden työnkuvaukset sekä prosessikuvaukset. Tukipalveluhenkilöstö ja Soisalon Työterveyden johtoryhmä arvioi prosessin onnistumista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämistyö onnistui hyvin, vaikka Soisalon Työterveyden tulevaisuus on ollut epävarmaa koko prosessin ajan. Prosessi selkeytti työtehtäviä ja työyhteisön koettiin olevan prosessin myötä toimivampi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Myös henkilöstön työhyvinvointi parani.
Prosessien kehittäminen liittyy organisaation suunnitteluun ja kehittämiseen ja sen pohjana ovat organisaation visiot, strategiat ja toimintaperiaatteet. Prosessikuvaukset ovat prosessien johtamisen, hallinnon ja parantamisen väli-ne. Ne auttavat hallitsemaan kokonaisuuksia, jäsentämään prosesseja ja toimijoiden vastuita sekä löytämään toiminnan tehostamistarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen tarkoitus oli suunnitella ja uudelleen organisoida Soisalon Työterveyden tukipalveluiden työtehtävät. Yhteistoimintamenettelyn tuloksena oli Soisalon Työterveydessä päädytty vähentämään hallinto- ja tukipalveluiden henkilöstöä ja tekemään töiden uudelleen organisointia.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli optimoida tukipalveluiden työtehtävät tukemaan Soisalon Työterveyden toiminta-ajatuksen ja strategian saavuttamista. Tavoitteena selkeyttää perustehtävää, uudelleen järjestellä tehtäviä, luoda varahenkilöjärjestelmä sekä työn toimintamallien kehittäminen ja työnkuvausten ja työprosessien luominen. Tavoitteena tukipalveluiden henkilöstön työn selkeytyminen ja työhyvinvoinnin paraneminen.
Kehittämistyö toteutettiin yhdessä tukipalveluhenkilöstön kanssa. Tietoa tukipalveluiden tehtävistä saatiin toteutetuista osaamiskartoituksista sekä työpäiväkirjoista. Näiden pohjalta aloitettiin kehittämistyö, jossa aluksi käytiin läpi lainsäädäntöä ja teoriatietoa muutokseen liittyen. Tukipalvelutiimin henkilöstö työsti sovittuja tehtäviä ja yhteispalavereja pidettiin noin 3 viikon välein. Työn tuloksena tehtävät jaettiin uudelleen ja tehtiin tukipalveluiden työnkuvaukset sekä prosessikuvaukset. Tukipalveluhenkilöstö ja Soisalon Työterveyden johtoryhmä arvioi prosessin onnistumista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämistyö onnistui hyvin, vaikka Soisalon Työterveyden tulevaisuus on ollut epävarmaa koko prosessin ajan. Prosessi selkeytti työtehtäviä ja työyhteisön koettiin olevan prosessin myötä toimivampi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Myös henkilöstön työhyvinvointi parani.