Verkkokaupan logistiikka Venäjällä : suomalaisten verkkokaupan logistiikka Venäjälle
Yalovaya, Lidia (2016)
Yalovaya, Lidia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Suomesta Venäjälle suuntautuvan verkkokaupan logistiikka. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten käytännössä verkkokaupan logistiikka Suomesta Venäjälle toimii. Tutkimuksessa tuodaan esille, kuinka tilauksen tekeminen ulkomaalaisessa verkkokaupassa tapahtuu ja miten tuote toimitetaan loppuasiakkaalle. Tutkimuksessa selvitetään myös rajan ylittävään logistiikkaan liittyviä mahdollisia haasteita ja niiden ratkaisukeinoja. Lisäksi tutkitaan, mitä asiakirjoja ja sertifikaatteja vaaditaan tullauksessa ja postilähetyksessä Venäjälle.
Työn toimeksiantajana on Suomalais¬–Venäläinen kauppakamariyhdistys ry. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Suomalais¬–Venäläiselle kauppakamariyhdistys ry:lle Suomesta Venäjälle suunnattavan verkkokaupan logistiikkaa käytännössä.
Opinnäytetyö perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimuksen kohteeksi on valittu yksi suurimmista suomalaisista verkkokaupoista, jonka yhdestä vientikohteista on Venäjä ja seitsemän suomalaista logistiikka-ala yritystä, jotka vievät Venäjälle.
Tutkimustulokset perustuvat kahdeksaan teemahaastatteluun. Haastattelujen tarkoituksena on selvittää haastateltavaksi valittujen henkilöiden kokemuksien kautta vähän tiedettyistä asioista, avata paremmin vaikeasti ymmärettäviä kohteita ja kuvata, miten valtiollista rajaa ylittävä verkkokauppa ja logistiikka toimii käytännössä. Haastattelujen kautta saadaan selville, miten asiakas Venäjällä pystyy tekemään ostoksen suomalaisessa verkkokaupassa, minkälaisiin vaiheisiin tilaus joutuu, mitä vaatii onnistunut toimitus, minkälaisiin vaikeuksiin yritys törmää ja mitä mahdollisia ratkaisukeinoja on olemassa.
Työn toimeksiantajana on Suomalais¬–Venäläinen kauppakamariyhdistys ry. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Suomalais¬–Venäläiselle kauppakamariyhdistys ry:lle Suomesta Venäjälle suunnattavan verkkokaupan logistiikkaa käytännössä.
Opinnäytetyö perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimuksen kohteeksi on valittu yksi suurimmista suomalaisista verkkokaupoista, jonka yhdestä vientikohteista on Venäjä ja seitsemän suomalaista logistiikka-ala yritystä, jotka vievät Venäjälle.
Tutkimustulokset perustuvat kahdeksaan teemahaastatteluun. Haastattelujen tarkoituksena on selvittää haastateltavaksi valittujen henkilöiden kokemuksien kautta vähän tiedettyistä asioista, avata paremmin vaikeasti ymmärettäviä kohteita ja kuvata, miten valtiollista rajaa ylittävä verkkokauppa ja logistiikka toimii käytännössä. Haastattelujen kautta saadaan selville, miten asiakas Venäjällä pystyy tekemään ostoksen suomalaisessa verkkokaupassa, minkälaisiin vaiheisiin tilaus joutuu, mitä vaatii onnistunut toimitus, minkälaisiin vaikeuksiin yritys törmää ja mitä mahdollisia ratkaisukeinoja on olemassa.