Opas sosiaalisen median hyödyntämiseen työnhaussa
Hiihtola, Maarit (2016)
Hiihtola, Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka sosiaalista mediaa voi parhaiten hyödyntää työ- tai harjoittelupaikan haussa ja miten se on ylipäätään muuttanut työnhakua. Tämän pohjalta luotiin tiivis opas, jota Turun Ammattikorkeakoulussa opiskeleva voi hyödyntää, kun aloittaa työ- tai harjoittelupaikan hakemisen. Opas tulee pdf-muotoon, josta tehdään vihkonen, jotta toimeksiantaja voi halutessaan jakaa sitä eteenpäin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään, mitä työnhaku on ollut ennen, mitä se on nyt ja mahdollisesti tulee olemaan tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa on myös käsitelty sitä, minkälaisia mullistuksia sosiaalinen media on tehnyt työnhakuun.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin toimeksiantajan toiveesta haastatteluilla. Haastatteluihin valikoitiin työkseen rekrytointeja tekeviä ammattilaisia. Haastateltavat valittiin niin, että heidän toimenkuvansa olisivat mahdollisimman erilaisia. Tämä sen takia, jotta saataisiin hyvin erilaisia sekä kattavia näkökulmia aiheesta.
Tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on hyvin tärkeä väline työnhaussa tänä päivänä, niin työntekijän kuin työnantajan näkökulmasta. Ainakin toistaiseksi LinkedIn, Facebook ja Twitter ovat tällä hetkellä ehdottomasti tehokkaimpia sosiaalisen median työnhakuvälineinä, mutta näiden lisäksi vaihtoehtoja saada näkyvyyttä ja tulla huomatuksi työnhakijana sosiaalisessa mediassa on lukematon määrä. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana. Oppaaseen onkin koottu parhaimmat keinot ja vinkit, mitä tulee työnhakuun sosiaalisessa mediassa. On yrityksiä jotka ovat siirtäneet rekrytointinsa kokonaan sosiaaliseen mediaan, joten se että rekrytointi ja sosiaalinen media olisi ohimenevä aikakausi on hyvin epätodennäköistä. Työnhakijan pitää olla tänä päivänä valveutunut sosiaalisen median käyttäjä ja jalkautua useampaan sosiaalisen median kanavaan saadakseen omaa asiantuntijuuttaan näkyville ja löytääkseen unelmiensa työpaikan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään, mitä työnhaku on ollut ennen, mitä se on nyt ja mahdollisesti tulee olemaan tulevaisuudessa. Teoriaosuudessa on myös käsitelty sitä, minkälaisia mullistuksia sosiaalinen media on tehnyt työnhakuun.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin toimeksiantajan toiveesta haastatteluilla. Haastatteluihin valikoitiin työkseen rekrytointeja tekeviä ammattilaisia. Haastateltavat valittiin niin, että heidän toimenkuvansa olisivat mahdollisimman erilaisia. Tämä sen takia, jotta saataisiin hyvin erilaisia sekä kattavia näkökulmia aiheesta.
Tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on hyvin tärkeä väline työnhaussa tänä päivänä, niin työntekijän kuin työnantajan näkökulmasta. Ainakin toistaiseksi LinkedIn, Facebook ja Twitter ovat tällä hetkellä ehdottomasti tehokkaimpia sosiaalisen median työnhakuvälineinä, mutta näiden lisäksi vaihtoehtoja saada näkyvyyttä ja tulla huomatuksi työnhakijana sosiaalisessa mediassa on lukematon määrä. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana. Oppaaseen onkin koottu parhaimmat keinot ja vinkit, mitä tulee työnhakuun sosiaalisessa mediassa. On yrityksiä jotka ovat siirtäneet rekrytointinsa kokonaan sosiaaliseen mediaan, joten se että rekrytointi ja sosiaalinen media olisi ohimenevä aikakausi on hyvin epätodennäköistä. Työnhakijan pitää olla tänä päivänä valveutunut sosiaalisen median käyttäjä ja jalkautua useampaan sosiaalisen median kanavaan saadakseen omaa asiantuntijuuttaan näkyville ja löytääkseen unelmiensa työpaikan.