Dialogin kirjoittaminen mainoselokuvaan : ohjeita aloittelevalle copywriterille
Harteela, Katariina (2016)
Harteela, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314217
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan dialogin kirjoittamista televisiomainokseen. Opinnäytetyön teoria pohjautuu elokuvadialogin kirjoittamiseen liittyviin teoksiin. Käsikirjoittamista tutkitaan ennen kaikkea prosessina: miten aloittaa, kuinka arvioida ja kehittää käsikirjoitusta ja kuinka esitellä se asiakkaalle.
Mainoskäsikirjoittamisen osaaminen perustuu Suomessa pitkälti ”hiljaiseen tietoon”. Haastattelin opinnäytetyötä varten kokeneita suomalaisia copywritereita kerätäkseni tätä tietoa. Tärkeän osan opinnäytetyöstä muodostaakin luku, johon on koottu copywritereiden vinkkejä ja metodeja kirjoitustyöhön.
Opinnäytetyö on tarkoitettu uraansa aloittelevalle copywriterille, joka kokee tarvitsevansa lisätietoa dialogin kirjoittamisesta.
Mainoskäsikirjoittamisen osaaminen perustuu Suomessa pitkälti ”hiljaiseen tietoon”. Haastattelin opinnäytetyötä varten kokeneita suomalaisia copywritereita kerätäkseni tätä tietoa. Tärkeän osan opinnäytetyöstä muodostaakin luku, johon on koottu copywritereiden vinkkejä ja metodeja kirjoitustyöhön.
Opinnäytetyö on tarkoitettu uraansa aloittelevalle copywriterille, joka kokee tarvitsevansa lisätietoa dialogin kirjoittamisesta.