Onnistunut käytännön harjoittelu : fysioterapiaopiskelijan ohjausprosessi asiantuntijapalvelujen fysioterapian osastolla
Vahalahti, Janina (2016)
Vahalahti, Janina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091214175
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Tyksin osaston TF1 fysioterapiaopiskelijoiden laadukasta koulutusohjelmaan kuuluvaa ohjattua harjoittelua. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen ohjausprosessin avulla kehitettiin harjoittelun ohjausta ja sen yhdenmukaisuutta. Opinnäytetyön on tarkoitus palvella opiskelijaa, opiskelijaohjaajaa sekä opettajaa. Valmis prosessi tulee VSSHP:n internetsivuille ohjaavien fysioterapeuttien, opiskelijoiden, ohjaavien opettajien ja muiden ohjausprosessista kiinnostuneiden saataville.
Opinnäytetyössä selvitettiin miten opiskelijan kehittyminen ja oppimisen tukeminen sekä ammatillisten valmiuksien ja ammatti-identiteetin vahvistuminen toteutuvat tällä hetkellä Turun yliopistollisen keskussairaalan osastolla TF1. Lisäksi selvitettiin miten opiskelijan kehittymistä ja oppimisen tukemista sekä ammatillisten valmiuksien ja ammatti-identiteetin vahvistamista tulisi kehittää. Teoreettisena lähtökohtana opinnäytetyössä sovellettiin Engeströmin kehittävän työntutkimuksen menetelmää.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena ja työkokouksena. Kyselytutkimukseen osallistui 18 osaston TF1 fysioterapeuttia/osastonhoitajaa ja 7 osastolla TF1 harjoittelunsa suorittanutta Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Työkokoukseen osallistui osaston TF1 fysioterapeutit. Kyselyn ja työkokouksen pohjalta kehitettiin valmis fysioterapiaopiskelijan ohjausprosessi osastolle TF1.
Osastolla TF1 on kannustava ilmapiiri ja oppimisympäristö, hyvät vuorovaikutussuhteet, suunnitellut ja riittävät oppimismahdollisuudet sekä yksilölliset kehittymismahdollisuudet, jotka tukevat opiskelijan kehittymistä ja oppimista. Opiskelijat saavat kollegiaalista kohtelua sekä ammatilliseen yhteistyöhön perustuvan ohjaussuhteen, jotka vahvistavat opiskelijan ammatillisten valmiuksien ja ammatti-identiteetin kasvua. Osastolla TF1 pitää kehittää ohjaajan pedagogisia taitoja ja monipuolisia ohjausmenetelmiä, opetussuunnitelmaan tutustumista sekä arviointeja.
Opinnäytetyössä selvitettiin miten opiskelijan kehittyminen ja oppimisen tukeminen sekä ammatillisten valmiuksien ja ammatti-identiteetin vahvistuminen toteutuvat tällä hetkellä Turun yliopistollisen keskussairaalan osastolla TF1. Lisäksi selvitettiin miten opiskelijan kehittymistä ja oppimisen tukemista sekä ammatillisten valmiuksien ja ammatti-identiteetin vahvistamista tulisi kehittää. Teoreettisena lähtökohtana opinnäytetyössä sovellettiin Engeströmin kehittävän työntutkimuksen menetelmää.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena ja työkokouksena. Kyselytutkimukseen osallistui 18 osaston TF1 fysioterapeuttia/osastonhoitajaa ja 7 osastolla TF1 harjoittelunsa suorittanutta Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Työkokoukseen osallistui osaston TF1 fysioterapeutit. Kyselyn ja työkokouksen pohjalta kehitettiin valmis fysioterapiaopiskelijan ohjausprosessi osastolle TF1.
Osastolla TF1 on kannustava ilmapiiri ja oppimisympäristö, hyvät vuorovaikutussuhteet, suunnitellut ja riittävät oppimismahdollisuudet sekä yksilölliset kehittymismahdollisuudet, jotka tukevat opiskelijan kehittymistä ja oppimista. Opiskelijat saavat kollegiaalista kohtelua sekä ammatilliseen yhteistyöhön perustuvan ohjaussuhteen, jotka vahvistavat opiskelijan ammatillisten valmiuksien ja ammatti-identiteetin kasvua. Osastolla TF1 pitää kehittää ohjaajan pedagogisia taitoja ja monipuolisia ohjausmenetelmiä, opetussuunnitelmaan tutustumista sekä arviointeja.