Monikulttuurisen maahanmuuttajaryhmän ryhmäyttäminen : Minun Suomeni ja Minun Tulevaisuuteni -hankkeet
Mantere, Noora (2016)
Mantere, Noora
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091114168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091114168
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyön Lahdessa Harjulan Setlementti ry:lle Minun Tulevaisuuteni ja Minun Suomeni hankkeissa. Hankkeissa osallistujat olivat ovat alle 30-vuotiaita maahanmuuttajataustaisia nuoria, jotka opiskelivat suomen kieltä ja kulttuuria. Hankkeissa aloitti uusi ryhmä maaliskuussa 2016 ja sen myötä tuli tarve ryhmäyttämiselle. Ryhmän parissa työskenteli suomen kielen opettaja ja minä ryhmänohjaajana.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli toteuttaa kaksitoista tuntia ryhmäyttäviä menetelmiä maahanmuuttajaryhmälle kahden kuukauden aikana. Lisäksi alatavoitteena oli arvioida ryhmäyttämisen onnistumista omien havaintojen ja puolistrukturoidun ryhmähaastattelun kautta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi monikulttuurisen maahanmuuttajaryhmän ryhmäyttämisopas, joka jää Harjulan Setlementti ry:n käyttöön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Minun Suomeni ja Minun Tulevaisuuteni -hankkeen osallistujat löysivät uusia ystäviä ryhmästä ja osa opiskelijoista koki ryhmätyöskentelyn uudeksi tavaksi oppia. Ryhmästä saadun tuen koettiin auttavan suomen kielen opiskelussa. Ryhmäyttävien menetelmien ohjauksessa huomioitiin kielitaito, kulttuurisensitiivinen ote ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Opinnäytetyön kehittämisen kannalta on keskeistä, että ryhmäyttämisjaksoa lyhennettäisiin ja tiivistettäisiin sekä ryhmän kokoonpanoa pyrittäisiin pitämään samana alusta loppuun.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään Minun Suomeni2 -jatkohankkeessa, jossa jatkan ryhmänohjaajana. Opinnäytetyön tuloksien avulla sekä toimivista menetelmistä tehdään uusi toimintamalli moniammatillisessa työyhteisössä johon kuuluu kieliavustaja, suomen kielen opettaja ja minä ryhmänohjaaja.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli toteuttaa kaksitoista tuntia ryhmäyttäviä menetelmiä maahanmuuttajaryhmälle kahden kuukauden aikana. Lisäksi alatavoitteena oli arvioida ryhmäyttämisen onnistumista omien havaintojen ja puolistrukturoidun ryhmähaastattelun kautta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi monikulttuurisen maahanmuuttajaryhmän ryhmäyttämisopas, joka jää Harjulan Setlementti ry:n käyttöön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Minun Suomeni ja Minun Tulevaisuuteni -hankkeen osallistujat löysivät uusia ystäviä ryhmästä ja osa opiskelijoista koki ryhmätyöskentelyn uudeksi tavaksi oppia. Ryhmästä saadun tuen koettiin auttavan suomen kielen opiskelussa. Ryhmäyttävien menetelmien ohjauksessa huomioitiin kielitaito, kulttuurisensitiivinen ote ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Opinnäytetyön kehittämisen kannalta on keskeistä, että ryhmäyttämisjaksoa lyhennettäisiin ja tiivistettäisiin sekä ryhmän kokoonpanoa pyrittäisiin pitämään samana alusta loppuun.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään Minun Suomeni2 -jatkohankkeessa, jossa jatkan ryhmänohjaajana. Opinnäytetyön tuloksien avulla sekä toimivista menetelmistä tehdään uusi toimintamalli moniammatillisessa työyhteisössä johon kuuluu kieliavustaja, suomen kielen opettaja ja minä ryhmänohjaaja.