Henkilöbrändäämisen merkitys suomalaisissa elokuvatuotannoissa
Alaniska, Elina (2016)
Alaniska, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091114162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091114162
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksenani oli selvittää kuinka yleistä ohjaajien, tuottajien, käsikirjoittajien, kuvaajien tai muiden elokuvatuotantoon osallistuvien henkilöiden henkilöbrändääminen on suomalaisissa elokuvatuotannoissa, miten se ilmenee ja mitä hyötyä siitä voi olla. Pohdin myös sitä, ilmeneekö kotimaisissa elokuvissa ylipäätään henkilöbrändäämistä.
Suoritin opinnäytetyöni laajennettuna tutkielmana, jonka tutkimusmenetelmänä käytin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu brändin ja henkilöbrändin selventämisestä. Tutkimuksen kohteena minulla on suomalaiset elokuva-alan ammattilaiset sekä otanta elokuvien katsojia. Tutkimusta varten haastattelin kahta suomalaista elokuva-alan ammattilaista. Tutkimuksen haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin puhelin -ja lomakehaastatteluna.
Tutkimukseni tuloksena sain vastauksia esitettyyn tutkimuskysymykseeni sekä vertailukelpoista materiaalia aikaisemmin aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Analyysin pohjalta tehdyn pohdinnan tuloksena voidaan todeta, että henkilöbrändäämistä ilmenee suomalaisissa elokuvatuotannoissa ja sillä on jo jokseenkin merkitystä. Tällä hetkellä elokuvien henkilöbrändit eivät näyttelijöitä ja ohjaajia lukuun ottamatta vielä merkittävästi korostu, mutta tulevaisuudessa kilpailun nähdään kovenevan ja se tulee vaatimaan entistä enemmän henkilöbrändien hyödyntämistä julkisuudessa sekä elokuvien markkinoinnissa.
Suoritin opinnäytetyöni laajennettuna tutkielmana, jonka tutkimusmenetelmänä käytin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu brändin ja henkilöbrändin selventämisestä. Tutkimuksen kohteena minulla on suomalaiset elokuva-alan ammattilaiset sekä otanta elokuvien katsojia. Tutkimusta varten haastattelin kahta suomalaista elokuva-alan ammattilaista. Tutkimuksen haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin puhelin -ja lomakehaastatteluna.
Tutkimukseni tuloksena sain vastauksia esitettyyn tutkimuskysymykseeni sekä vertailukelpoista materiaalia aikaisemmin aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Analyysin pohjalta tehdyn pohdinnan tuloksena voidaan todeta, että henkilöbrändäämistä ilmenee suomalaisissa elokuvatuotannoissa ja sillä on jo jokseenkin merkitystä. Tällä hetkellä elokuvien henkilöbrändit eivät näyttelijöitä ja ohjaajia lukuun ottamatta vielä merkittävästi korostu, mutta tulevaisuudessa kilpailun nähdään kovenevan ja se tulee vaatimaan entistä enemmän henkilöbrändien hyödyntämistä julkisuudessa sekä elokuvien markkinoinnissa.