Yhteistä nuorisotyötä kehittämässä : Koulunuorisotilan perustaminen Matin ja Liisan yläkoululle moniammatillisessa työryhmässä
Liukkonen, Eeva (2016)
Liukkonen, Eeva
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914135
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö on yleistynyt viime vuosien aikana. Yhteistyötä tehdään paljon yli sektorirajojen ja monissa projekteissa on saatu laadukkaita tuloksia yhteistyön ansiosta. Sen lisäksi moniammatillisessa työryhmässä työskentely koetaan hyödylliseksi, sillä sen avulla saadaan vastuualueita jaettua tasaisesti ja käytössä on paljon erialista osaamista eri ammattialoilta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida, markkinoida, osallistua ja kehittää Lapinlahdella sijaitsevalle Matin ja Liisan koululle järjestettävää koulunuorisotila- eli koulunuokkaritoimintaa. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, jota jatkossa on tarkoitus kehittää. Toiminnan tarkoituksena oli tarjota nuorille paikka, jonne koulun jälkeen voi tulla viettämään aikaa turvallisessa ympäristössä, joka on nuorten näköinen ja jossa otetaan nuorten mielipiteet huomioon.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Lapinlahden 4H-yhdistys, joka on yksi Suomen aktiivisimmista 4H-yhdistyksistä. Koulunuokkari -toiminta on yksi uusista toimintamuodoista, johon yhdistys on lähtenyt mukaan. Sitä toteutetaan yhteistyössä Lapinlahden kunnan, evankelisluterilaisen seurakunnan ja hel-luntaiseurakunnan nuorisotyöntekijöiden kanssa. Opinnäytetyö kohdennettiin Lapinlahden 4H-yhdistykselle, mutta toimintaa voi mallintaa myös muissa kunnissa ja yhdistyksissä.
Koulunuokkarin kehittämisessä hyödynnetty materiaali on kerätty Webropol -kyselyn kautta. Kyselyn tarkoituksena oli saada selville, miten koulunuokkarin viihtyvyyttä voitaisiin parantaa ja millaisia toimin-toja nuoret sinne toivoisivat. Kyselyn lisäksi kehittämisideoita on saatu suoraan nuorilta koulunuokkaril-la keskustellessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida, markkinoida, osallistua ja kehittää Lapinlahdella sijaitsevalle Matin ja Liisan koululle järjestettävää koulunuorisotila- eli koulunuokkaritoimintaa. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, jota jatkossa on tarkoitus kehittää. Toiminnan tarkoituksena oli tarjota nuorille paikka, jonne koulun jälkeen voi tulla viettämään aikaa turvallisessa ympäristössä, joka on nuorten näköinen ja jossa otetaan nuorten mielipiteet huomioon.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Lapinlahden 4H-yhdistys, joka on yksi Suomen aktiivisimmista 4H-yhdistyksistä. Koulunuokkari -toiminta on yksi uusista toimintamuodoista, johon yhdistys on lähtenyt mukaan. Sitä toteutetaan yhteistyössä Lapinlahden kunnan, evankelisluterilaisen seurakunnan ja hel-luntaiseurakunnan nuorisotyöntekijöiden kanssa. Opinnäytetyö kohdennettiin Lapinlahden 4H-yhdistykselle, mutta toimintaa voi mallintaa myös muissa kunnissa ja yhdistyksissä.
Koulunuokkarin kehittämisessä hyödynnetty materiaali on kerätty Webropol -kyselyn kautta. Kyselyn tarkoituksena oli saada selville, miten koulunuokkarin viihtyvyyttä voitaisiin parantaa ja millaisia toimin-toja nuoret sinne toivoisivat. Kyselyn lisäksi kehittämisideoita on saatu suoraan nuorilta koulunuokkaril-la keskustellessa.