Verkkopelin päivitysprojektin suunnittelu ja toteutus
Kuivinen, Elina (2016)
Kuivinen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914129
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Flash-ohjelmalla rakennetun Arkkitehtuurimme vuosikymmenet -verkkopelin päivittämisprojekti. Alkuperäisen pelin toteutustavan vuoksi pelin toimimattomuus mobiililaitteissa oli aiheuttanut sen, ettei se enää tavoittanut kohderyhmäänsä tarpeeksi laajasti. Lisäksi pelin yleinen ulkoasu ei sopinut yhteen tilaajaorganisaation uudistetun visuaalisen ilmeen kanssa.
Ennen uudistamisprojektin aloittamista pelin kohderyhmälle tehtiin kysely, jonka perusteella arvioitiin pelin etenemislogiikan, pisteiden laskun ja muiden pelillisten elementtien muutostarve. Saadun palautteen pohjalta rakennettiin uusi alustariippumaton pelisovellus pääosin HTML- ja JavaScript-kielten avulla. Tuloslistaa varten luotiin yksinkertainen taulu MySQL-tietokantaan ja pisteet tallennettiin tietokantaan yhdistelemällä PHP- ja Ajax-koodaustekniikoita.
Uuden pelisovelluksen rakentamisessa käytettiin responsiivisia verkkokehitystekniikoita, jotta pelin pelaaminen olisi mahdollisimman sujuvaa usealla eri päätelaitteella. CSS-merkintäkielen avulla sovelluksen ulkoasu suunniteltiin mukautumaan käytettävän päätelaitteen ruutukoon mukaisesti. Pelisovelluksen graafinen ilme ja visuaaliset elementit suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä tilaajaorganisaation graafikon kanssa.
Pelisovelluksesta on tarkoitus tehdä myös ruotsinkielinen versio siten, että valmis suomenkielinen sovellus kloonataan ja suomenkieliset tekstit korvataan niiden ruotsinkielisillä versioilla. Työn viimeistelyvaiheessa valmis kaksikielinen sovellus siirretään tilaajaorganisaation palvelimelle ja linkki valmiiseen sovellukseen lisätään tilaajaorganisaation verkkosivuille.
Ennen uudistamisprojektin aloittamista pelin kohderyhmälle tehtiin kysely, jonka perusteella arvioitiin pelin etenemislogiikan, pisteiden laskun ja muiden pelillisten elementtien muutostarve. Saadun palautteen pohjalta rakennettiin uusi alustariippumaton pelisovellus pääosin HTML- ja JavaScript-kielten avulla. Tuloslistaa varten luotiin yksinkertainen taulu MySQL-tietokantaan ja pisteet tallennettiin tietokantaan yhdistelemällä PHP- ja Ajax-koodaustekniikoita.
Uuden pelisovelluksen rakentamisessa käytettiin responsiivisia verkkokehitystekniikoita, jotta pelin pelaaminen olisi mahdollisimman sujuvaa usealla eri päätelaitteella. CSS-merkintäkielen avulla sovelluksen ulkoasu suunniteltiin mukautumaan käytettävän päätelaitteen ruutukoon mukaisesti. Pelisovelluksen graafinen ilme ja visuaaliset elementit suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä tilaajaorganisaation graafikon kanssa.
Pelisovelluksesta on tarkoitus tehdä myös ruotsinkielinen versio siten, että valmis suomenkielinen sovellus kloonataan ja suomenkieliset tekstit korvataan niiden ruotsinkielisillä versioilla. Työn viimeistelyvaiheessa valmis kaksikielinen sovellus siirretään tilaajaorganisaation palvelimelle ja linkki valmiiseen sovellukseen lisätään tilaajaorganisaation verkkosivuille.