Potkua perehdytykseen: sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytyksen kehittäminen päivystysosastolla
Pohja, Seyran (2016)
Pohja, Seyran
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814093
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoitus oli kartoittaa opiskelijoiden perehdytyksen nykytilannetta Töölön sairaalan päivystysosastolla. Tavoite oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytystä tuottamalla opiskelijoille ennen ammattitaitoa edistävää harjoittelua annettava sähköinen perehdytysmateriaali.
Ammatillinen osaaminen, oppimisympäristö ja perehdytys muodostavat kehittämistyön tietoperustan. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin juurruttamista. Osastolle muodostettiin kehittämistyöryhmä ja ryhmähaastattelun avulla selvitettiin työryhmän näkemyksiä asioista, jotka koettiin tärkeiksi opiskelijoiden perehdytyksessä. Teemahaastattelun runkona käytettiin Nurse Competence Scale-mittaria, joka on hoitotyön osa-alueet kattava sairaanhoitajan ammattipätevyysmittari.
Kehittämistyöryhmässä tuotettiin sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu sähköinen perehdytysmateriaali. Perehdytysmateriaali toimii osaston esitteenä ja antaa monipuolisesti informaatiota osaston toiminnasta, ohjeita miten valmistautua tulevaan harjoitteluun ja toivottaa opiskelijat tervetulleeksi ammattitaitoa edistävään harjoitteluun. Perehdytysmateriaalin avulla tuetaan sairaanhoitajaopiskelijoiden alkavaa harjoittelua ja edistetään turvallista potilashoitoa osastolla.
Perehdytysmateriaali julkaistiin internetin Youtube-sivustolla ja se otettiin heti käyttöön. Työyhteisö arvioi perehdytysmateriaalia sähköisellä lomakkeella. Uusi opiskelijoille suunnattu perehdytysmateriaali koettiin työyhteisössä hyväksi ja sen uskottiin vaikuttavan opiskelijoiden harjoittelun kulkuun.
Opiskelijoiden perehdytyksen kehittäminen päivystysosastolla jatkuu. Perehdytysmateriaalia ja sen tuottamiseen käytettyä konseptia voidaan soveltaa eri yksiköihin ja eri tarkoituksiin organisaatiossa.
Asiasanat: ammattitaitoa edistävä harjoittelu, sairaanhoitajaopiskelija, hoitotyö, perehdy-tys, perehdytysmateriaali, ammatillinen kompetenssi, juurruttaminen
Ammatillinen osaaminen, oppimisympäristö ja perehdytys muodostavat kehittämistyön tietoperustan. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin juurruttamista. Osastolle muodostettiin kehittämistyöryhmä ja ryhmähaastattelun avulla selvitettiin työryhmän näkemyksiä asioista, jotka koettiin tärkeiksi opiskelijoiden perehdytyksessä. Teemahaastattelun runkona käytettiin Nurse Competence Scale-mittaria, joka on hoitotyön osa-alueet kattava sairaanhoitajan ammattipätevyysmittari.
Kehittämistyöryhmässä tuotettiin sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu sähköinen perehdytysmateriaali. Perehdytysmateriaali toimii osaston esitteenä ja antaa monipuolisesti informaatiota osaston toiminnasta, ohjeita miten valmistautua tulevaan harjoitteluun ja toivottaa opiskelijat tervetulleeksi ammattitaitoa edistävään harjoitteluun. Perehdytysmateriaalin avulla tuetaan sairaanhoitajaopiskelijoiden alkavaa harjoittelua ja edistetään turvallista potilashoitoa osastolla.
Perehdytysmateriaali julkaistiin internetin Youtube-sivustolla ja se otettiin heti käyttöön. Työyhteisö arvioi perehdytysmateriaalia sähköisellä lomakkeella. Uusi opiskelijoille suunnattu perehdytysmateriaali koettiin työyhteisössä hyväksi ja sen uskottiin vaikuttavan opiskelijoiden harjoittelun kulkuun.
Opiskelijoiden perehdytyksen kehittäminen päivystysosastolla jatkuu. Perehdytysmateriaalia ja sen tuottamiseen käytettyä konseptia voidaan soveltaa eri yksiköihin ja eri tarkoituksiin organisaatiossa.
Asiasanat: ammattitaitoa edistävä harjoittelu, sairaanhoitajaopiskelija, hoitotyö, perehdy-tys, perehdytysmateriaali, ammatillinen kompetenssi, juurruttaminen