Houkutteleva digimarkkinointi : case: Farenta Oy
Väinänen, Terhi-Marie (2016)
Väinänen, Terhi-Marie
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090714091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090714091
Tiivistelmä
”Houkutteleva digimarkkinointi” opinnäytetyön tarkoitus on auttaa Farenta Oy:n digitaalista myyntiä ja markkinointia ottamaan askel lähemmäs nykyaikaisia toimintatapoja. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuloksia ovat Farentan digitaalisen myynnin ja markkinoinnin nykytila-analyysi sekä jatkokehitysehdotukset. Näiden avulla Farenta pystyy edelleen kehittämään myynnin ja markkinoinnin eri osa-alueita. Opinnäytetyön tietoperusta nojaa kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä ammatilliseen keskusteluun, jota käydään verkossa vilkkaasti digitaalisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten piirissä. Tietoperustaan on koottu digitaalisen markkinoinnin keskeiset osa-alueet: hakusanamainonta, hakukoneoptimointi, sisältö, sosiaalinen media, konversio-optimointi ja web-analytiikka.
Nykytila-analyysin aineisto kerättiin Farentan henkilökunnalta sekä havainnoimalla verkkosivuja ja niiden toimintaa. Opinnäytetyöprosessin aikana järjestettiin Facebook-, Google Adwords- ja Sisältö-työpajat. Nykytila-analyysimallia, joka työn aikana kehitettiin, voidaan käyttää minkä tahansa liiketoiminnan digitaalisen myynnin ja markkinoinnin analysointiin. Farentan nykytila-analyysissa paljastuivat eniten kehittämistä vaativat osa-alueet. Näitä asioita ovat muun muassa verkkosivujen hakukoneoptimointi, käyttäjäystävällisyys ja sisältö. Voidakseen toteuttaa nykyaikaista myyntiä ja markkinointia, on ymmärrettävä digitaalisen markkinoinnin kokonaisuus ja eri osa-alueiden vaikutus toisiinsa.
Opinnäytetyö arvioitiin Farentalla hyödylliseksi. Työpajojen, nykytila-analyysin ja jatkokehitysehdotusten avulla Farentan henkilökunta tutustui digitaaliseen markkinointiin ja innostui kehittämään sitä edelleen.
Nykytila-analyysin aineisto kerättiin Farentan henkilökunnalta sekä havainnoimalla verkkosivuja ja niiden toimintaa. Opinnäytetyöprosessin aikana järjestettiin Facebook-, Google Adwords- ja Sisältö-työpajat. Nykytila-analyysimallia, joka työn aikana kehitettiin, voidaan käyttää minkä tahansa liiketoiminnan digitaalisen myynnin ja markkinoinnin analysointiin. Farentan nykytila-analyysissa paljastuivat eniten kehittämistä vaativat osa-alueet. Näitä asioita ovat muun muassa verkkosivujen hakukoneoptimointi, käyttäjäystävällisyys ja sisältö. Voidakseen toteuttaa nykyaikaista myyntiä ja markkinointia, on ymmärrettävä digitaalisen markkinoinnin kokonaisuus ja eri osa-alueiden vaikutus toisiinsa.
Opinnäytetyö arvioitiin Farentalla hyödylliseksi. Työpajojen, nykytila-analyysin ja jatkokehitysehdotusten avulla Farentan henkilökunta tutustui digitaaliseen markkinointiin ja innostui kehittämään sitä edelleen.