Matkailun ja palvelukulttuurin kehittäminen Etelä-Kymenlaaksossa : Kulttuurin vaikutus asiakasymmärrykseen
Äijälä, Virpi (2016)
Äijälä, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090414016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090414016
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää matkailun ja palvelukulttuurin nykytilaa Etelä-Kymenlaaksossa. Saatua tietoa hyödynnetään Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston kou-lutustarjonnan tuotekehityksessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, ja menetelmänä käytettiin teema-haastattelua. Analyysimenetelmänä käytettiin tyypittelyä. Teemahaastattelu toteutettiin alueen matkailuelinkeinon parissa toimijoille.
Tutkimustulokset osoittivat, että monet eri tekijät vaikuttavat palveluosaamiseen, mutta erityisesti kulttuuriset taustat vaikuttavat suuresti ihmisten ajatteluun, toimintaan ja te-kemiseen. Myös sukupolvien väliset erot vaikuttavat monella tavoin työyhteisöissä sekä asiakaskohtaamisissa.
Työn tuloksina saatiin matkailun ja palvelukulttuurin kehittämisestä uutta tietoa, jota Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto voi hyödyntää koulutustuotteidensa suunnittelussa. Myös alueen poliittiset päättäjät ja yrittäjät voivat hyötyä näistä tiedoista alueen palvelu-kulttuuria kehittäessään. Alueen historia ja rakennemuutos tuovat oman haasteen palve-luosaamiseen. Ylpeys ja arvostus kotiseutua kohtaan on tärkeää oivaltaa, sillä positiivisella puhumisella ja markkinoinnilla lisätään seudun kiinnostavuutta matkailun näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistyönä, ja menetelmänä käytettiin teema-haastattelua. Analyysimenetelmänä käytettiin tyypittelyä. Teemahaastattelu toteutettiin alueen matkailuelinkeinon parissa toimijoille.
Tutkimustulokset osoittivat, että monet eri tekijät vaikuttavat palveluosaamiseen, mutta erityisesti kulttuuriset taustat vaikuttavat suuresti ihmisten ajatteluun, toimintaan ja te-kemiseen. Myös sukupolvien väliset erot vaikuttavat monella tavoin työyhteisöissä sekä asiakaskohtaamisissa.
Työn tuloksina saatiin matkailun ja palvelukulttuurin kehittämisestä uutta tietoa, jota Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto voi hyödyntää koulutustuotteidensa suunnittelussa. Myös alueen poliittiset päättäjät ja yrittäjät voivat hyötyä näistä tiedoista alueen palvelu-kulttuuria kehittäessään. Alueen historia ja rakennemuutos tuovat oman haasteen palve-luosaamiseen. Ylpeys ja arvostus kotiseutua kohtaan on tärkeää oivaltaa, sillä positiivisella puhumisella ja markkinoinnilla lisätään seudun kiinnostavuutta matkailun näkökulmasta.