Alkoholmonopolet i Finland : en kvalitativ studie om detaljhandeln på Åland
Aho, Johnny (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113914
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att undersöka hur företagare inom detaljhandeln på Åland förhåller sig till att sälja vin och öl (över 4,7vol). Arbetet grundar sig på ett lagförslag att luckra upp monopoliseringen av alkoholdrycker i Finland. Syftet med arbetet är att undersöka hur företagare inom detaljhandeln på Åland förhåller sig till att sälja vin och öl (över 4,7vol). Arbetet grundar sig på ett lagförslag att luckra upp monopoliseringen av alkoholdrycker i Finland. Jag ville undersöka hur företagare inom detaljhandeln förhåller till att sälja vin och öl (över 4,7vol%). För att undersöka detta använde jag personintervjuer. Intervjuer är utförda på plats
hos de utvalda respondenterna.
Teorierna jag har valt att använda är: Alkohollagstiftningen, Korkimäkis teorier om
försäljningssamtalet och även Lantz samt Kvale och Brinkmann teorier om intervjumetodik
och den kvalitativa undersökningen samt Kotlers teorier om marknadsföring och
marknadsstrategi.
Undersökningen visar att företagare inom detaljhandeln på Åland är positiv inställda till sälja alkoholdrycker över 4.7 vol.%. My purpose with this thesis is to analyze how entrepreneurs in the retail sector will respond to an open market for beer and wine (over 4. 7vol %). This thesis is based on a legislative proposal to loosen up the monopolization
of alcoholic beverages in Finland.
To analyze this, I used the personal interviews, the interviews are conducted on the premises with the selected participants.
The theories I have chosen: The law about alcohol legislation, Korkimäki theories about sales conversation and also Lantz and Kvale and Brinkmann theories about the interview methodology and the qualitative survey. And
Kotler's theories of marketing and market strategy.
The study shows that entrepreneurs in the retail sector in Åland has a positive attitude to sell alcoholic beverages over 4.7 vol. %.
hos de utvalda respondenterna.
Teorierna jag har valt att använda är: Alkohollagstiftningen, Korkimäkis teorier om
försäljningssamtalet och även Lantz samt Kvale och Brinkmann teorier om intervjumetodik
och den kvalitativa undersökningen samt Kotlers teorier om marknadsföring och
marknadsstrategi.
Undersökningen visar att företagare inom detaljhandeln på Åland är positiv inställda till sälja alkoholdrycker över 4.7 vol.%.
of alcoholic beverages in Finland.
To analyze this, I used the personal interviews, the interviews are conducted on the premises with the selected participants.
The theories I have chosen: The law about alcohol legislation, Korkimäki theories about sales conversation and also Lantz and Kvale and Brinkmann theories about the interview methodology and the qualitative survey. And
Kotler's theories of marketing and market strategy.
The study shows that entrepreneurs in the retail sector in Åland has a positive attitude to sell alcoholic beverages over 4.7 vol. %.