ToimistoDesign.fi - verkkokaupan markkinointiviestintäsuunnitelma
Juntunen, Aleksi (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Toimistotarvike Juntunen Oy:n uuden toimisto Design - verkkokaupan markkinointiviestintäsuunnitelma. Oulussa sijaitseva Toimistotarvike Juntunen Oy on nimensä mukaan toimistotarvikkeita myyvä perheyritys, joka on toiminut alalla jo yli kolme vuosikymmentä. Yritys aukaisi uuden Toimisto Design -verkkokauppansa 25.7.2016. Toimisto Design keskittyy tarjoamaan tyylikkäitä toimistotarvikkeita joille yrityksellä ei ole ollut aktiivista myyntikanavaa.
Jotta verkkokaupasta kiinnostuneet löytävät sivustolle, on sille laadittava markkinointiviestintäsuunnitelma. Näin saadaan viestittyä kaupan olemassaolosta ja sen tarjoamista palveluista tehokkaammin juuri sille asiakassegmentille, jonka uskotaan pitävän sisällään potentiaalisimman asiakaskunnan.
Viestintäkanavista tässä työssä keskitytään sosiaaliseen mediaan ja sähköpostimarkkinointiin. Näiden digitaalisten markkinointiviestintäkanavien etuina on erityisesti niiden kohdennettavuus, kustannustehokkuus ja mitattavuus. Yritys itsessään ei ole käyttänyt sosiaalista mediaa aktiivisesti viestinnässään, vaan on luottanut enemmän perinteisimpiin viestintä kanaviin, kuten radioon, televisioon sekä tuote-katalogeihin. Työssä käydään läpi myös hakukoneoptimointia ja verkkokaupan analytiikan seurantaan.
Empiirisen tutkimuksen osassa analysoidaan verkkokaupan myynnin tuloksia sen ensimmäisen kuukauden aikana. Tulosten havainnoinnin apuvälineenä käytetään verkkokaupan analytiikasta saatuja avainindikaattoreita. Tulosten avulla voidaan pohtia kuinka hyvin markkinointiviestintä on edistänyt myyntiä ja miten sitä tulisi kehittää.
Jotta verkkokaupasta kiinnostuneet löytävät sivustolle, on sille laadittava markkinointiviestintäsuunnitelma. Näin saadaan viestittyä kaupan olemassaolosta ja sen tarjoamista palveluista tehokkaammin juuri sille asiakassegmentille, jonka uskotaan pitävän sisällään potentiaalisimman asiakaskunnan.
Viestintäkanavista tässä työssä keskitytään sosiaaliseen mediaan ja sähköpostimarkkinointiin. Näiden digitaalisten markkinointiviestintäkanavien etuina on erityisesti niiden kohdennettavuus, kustannustehokkuus ja mitattavuus. Yritys itsessään ei ole käyttänyt sosiaalista mediaa aktiivisesti viestinnässään, vaan on luottanut enemmän perinteisimpiin viestintä kanaviin, kuten radioon, televisioon sekä tuote-katalogeihin. Työssä käydään läpi myös hakukoneoptimointia ja verkkokaupan analytiikan seurantaan.
Empiirisen tutkimuksen osassa analysoidaan verkkokaupan myynnin tuloksia sen ensimmäisen kuukauden aikana. Tulosten havainnoinnin apuvälineenä käytetään verkkokaupan analytiikasta saatuja avainindikaattoreita. Tulosten avulla voidaan pohtia kuinka hyvin markkinointiviestintä on edistänyt myyntiä ja miten sitä tulisi kehittää.