Lasten hyvinvointi kuvina Keravan kunnallisessa päiväkodissa
Åhman, Johanna (2016)
Åhman, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913869
Tiivistelmä
Toteutin toiminnallisen opinnäytetyöni eräässä Keravan kunnallisessa päiväkodissa ja se koostui neljästä toiminnallisesta ohjaustuokiosta, viikon kestoisesta valokuvausviikosta sekä tuotoksena syntyneestä hyvinvointinäyttelystä. Kohdejoukkonani toimi seitsemän 5-vuotiasta lasta. Opinnäytetyössäni pyrin luomaan leikillisiä, lapsia yhteiseen toimintaan osallistavia toimintatuokioita. Toimintatuokioiden ideana oli orientoida lapsia hyvinvoinnin teemaan sekä ilmentää sitä mitä kaikkea kuuluu lasten hyvinvointia tukevaan arkeen lasten näkökulmasta. Opinnäytetyöni tavoite oli saada lasten omat äänet kuuluviin toiminnallisten tuokioiden tuotosten sekä lasten kuvista kootun hyvinvointinäyttelyn avulla. Tämän työn teoreettinen viitekehys koostuu lasten hyvinvoinnista, osallisuudesta sekä valokuvaamisesta itseilmaisun välineenä. Myös yhteisöllisyydellä on suuri rooli opinnäytetyössäni. Teoriaosuudesta muodostui kokonaisuus, minkä osa-alueet tukevat toinen toisiaan.
Tiedonkeruumenetelmänäni toimi havainnointi sekä ryhmähaastattelu. Roolini toiminnassa oli osallistuva havainnoitsija. Toimintaani osallistui lisäksi päiväkodin työntekijä, jonka havainnot toivat työlleni objektiivisuutta. Työni arviointiosuudessa on mukana myös lapsilta saamani palaute. Lapsille luontainen tapa oppia ja kokea on juuri leikin, liikunnan, tutkimisen ja eri taidemenetelmien kautta. Näitä hyödynsin työni toiminnallisessa osuudessa.
Lapset kokivat toiminnan innostavaksi ja mukavaksi. Tämä näkyi esimerkiksi toimintatuokioiden rauhallisessa ja sallivassa ilmapiirissä sekä lasten iloisessa asenteessa. Lasten ottamista valokuvista käy ilmi että he pitävät päiväkodin arjessa tärkeänä erityisesti kavereita, omia leluja ja hassuttelua. Erityisen toimiviksi asioiksi toiminnassa osoittautuivat sen tarkka suunnittelu, lapsilähtöisyys sekä monipuoliset sisällöt. Kehitysehdotukseksi nousi arempien lasten innostaminen mukaan toimintaan. Yhteisöllisen toiminnan kompastuskivenä saattaa usein olla arempien lasten vetäytyminen aktiivisempien tieltä. Opinnäytetyöstäni käy ilmi että lapsia osallistavalle toiminnalla on kysyntää ja mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen kentällä.
Tiedonkeruumenetelmänäni toimi havainnointi sekä ryhmähaastattelu. Roolini toiminnassa oli osallistuva havainnoitsija. Toimintaani osallistui lisäksi päiväkodin työntekijä, jonka havainnot toivat työlleni objektiivisuutta. Työni arviointiosuudessa on mukana myös lapsilta saamani palaute. Lapsille luontainen tapa oppia ja kokea on juuri leikin, liikunnan, tutkimisen ja eri taidemenetelmien kautta. Näitä hyödynsin työni toiminnallisessa osuudessa.
Lapset kokivat toiminnan innostavaksi ja mukavaksi. Tämä näkyi esimerkiksi toimintatuokioiden rauhallisessa ja sallivassa ilmapiirissä sekä lasten iloisessa asenteessa. Lasten ottamista valokuvista käy ilmi että he pitävät päiväkodin arjessa tärkeänä erityisesti kavereita, omia leluja ja hassuttelua. Erityisen toimiviksi asioiksi toiminnassa osoittautuivat sen tarkka suunnittelu, lapsilähtöisyys sekä monipuoliset sisällöt. Kehitysehdotukseksi nousi arempien lasten innostaminen mukaan toimintaan. Yhteisöllisen toiminnan kompastuskivenä saattaa usein olla arempien lasten vetäytyminen aktiivisempien tieltä. Opinnäytetyöstäni käy ilmi että lapsia osallistavalle toiminnalla on kysyntää ja mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen kentällä.