Terveyskasvatustunnit Ruosniemen koulun 3. luokan oppilaille
Koskinen, Ronja; Kaski, Laura (2015)
Koskinen, Ronja
Kaski, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082813853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082813853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toiminnalliset terveyskasvatustunnit Ruosniemen koululla 3.-luokkalaisille. Aiheenamme olivat ravinto, ruutuaika, uni ja lepo. Tavoitteenamme oli että lapset tuntevat lautasmallin, oikean unen määrän ja suositellun ruutuajan pituuden. Lisäksi tavoitteena oli, että näillä tiedoilla ennaltaehkäistäisiin aiheisiin liittyviä terveyshaittoja. Oppilaat voivat hyödyntää terveyskasvatustunnilla oppimaansa jokapäiväisessä elämässään. Noudattamalla saamiaan ohjeita he voivat ehkäistä väärästä ruokavaliosta, liian vähäisestä levosta ja liiallisesta ruutuajasta johtuvia terveyshaittoja eli heidän terveydenlukutaitonsa kehittyy.
Toiminnalliset terveyskasvatustunnit Ruosmienen koululla järjestettiin Maaliskuussa 2015. Tunteihin kuului kolme erilaista pistettä, ravitsemus-, ruutuaika-, uni- ja lepopisteet. Oppilaita oli yhteensä 30 ja opettaja jakoi luokan kolmeen ryhmään. Ravitsemuspisteellä käytiin läpi alakouluikäisen lautasmallia ja miten sitä voi toteuttaa kouluruokailuissa ja kotona. Ruutuaikapisteellä oli pieni ruutuvisa, joissa oppilaat pääsivät itse vuoronperään osallistumaan erilaisiin kysymyksiin. Uni ja lepopisteellä käytiin läpi oppilaiden unirutiineja ja keskusteltiin unen oikeasta määrästä.
Oppilailta saatu palaute oli positiivista ja melkein kaikki kertoivat oppineensa jotain uutta tuntien aikana. Oppilaat saivat itse osallistua tuntien kulkuun sekä verbaalisesti että toiminnallisesti. Oppilailla oli jo ennestään tietoa asioista, joita tuntien aikana syvennettiin. Oppilaiden omat mielipiteet ja kokemukset nostattivat hyvää keskustelua pisteillä.
Tulevaisuudessa voisi toteuttaa tuntien aiheisiin liittyen kyselyn joko vanhemmille tai opettajille siitä, onko oppilaiden terveyskäyttäytymisessä tapahtunut jotain muu- tosta. Näin voitaisiin nähdä, onko terveyskasvatustunneista ollut pidemmällä täh- täimellä hyötyä.
Toiminnalliset terveyskasvatustunnit Ruosmienen koululla järjestettiin Maaliskuussa 2015. Tunteihin kuului kolme erilaista pistettä, ravitsemus-, ruutuaika-, uni- ja lepopisteet. Oppilaita oli yhteensä 30 ja opettaja jakoi luokan kolmeen ryhmään. Ravitsemuspisteellä käytiin läpi alakouluikäisen lautasmallia ja miten sitä voi toteuttaa kouluruokailuissa ja kotona. Ruutuaikapisteellä oli pieni ruutuvisa, joissa oppilaat pääsivät itse vuoronperään osallistumaan erilaisiin kysymyksiin. Uni ja lepopisteellä käytiin läpi oppilaiden unirutiineja ja keskusteltiin unen oikeasta määrästä.
Oppilailta saatu palaute oli positiivista ja melkein kaikki kertoivat oppineensa jotain uutta tuntien aikana. Oppilaat saivat itse osallistua tuntien kulkuun sekä verbaalisesti että toiminnallisesti. Oppilailla oli jo ennestään tietoa asioista, joita tuntien aikana syvennettiin. Oppilaiden omat mielipiteet ja kokemukset nostattivat hyvää keskustelua pisteillä.
Tulevaisuudessa voisi toteuttaa tuntien aiheisiin liittyen kyselyn joko vanhemmille tai opettajille siitä, onko oppilaiden terveyskäyttäytymisessä tapahtunut jotain muu- tosta. Näin voitaisiin nähdä, onko terveyskasvatustunneista ollut pidemmällä täh- täimellä hyötyä.