Autistinen lapsi päivähoidossa
Tamminen, Eveliina (2016)
Tamminen, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082613826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082613826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli autistisen lapsen tukeminen ja huomioiminen päivähoidossa. Työn tavoitteena oli koota tiivis ja informatiivinen tietopaketti, joka käsittelee mitä autismi ja lapsuusiän autismi on, mitä tukimuotoja on kehitetty ja miten päivähoitopäivän aikana autistista lasta voi tukea ja auttaa.
Työn tarkoituksena oli ennen kaikkea auttaa varhaiskasvatuksen työkentällä työskentelevää ammattilaista siinä kohtaa, kun hän ensimmäistä kertaa työuransa aikana kohtaa autistisen lapsen. Tämä tiivis tietopaketti on helppo ja nopea tapa ottaa selvää autismin peruspiirteistä ja siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja pitää mielessä tällaisen lapsen kanssa työskennellessä. Koska autistiset lapset integroidaan lapsiryhmiin, uskon, että opinnäytetyöllä on merkitys ja tarve työelämän näkökulmasta ajateltuna.
Opinnäytetyö toteutui laadullisena tutkimuksena, jossa on perehdytty autismia käsittelevään kirjallisuuteen sekä käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelu toteutettiin yhteistyökumppanina toimineen porilaisen päiväkodin henkilökunnan kanssa. Haastattelussa kartoitettiin käytännössä hyväksi havaittuja apuvälineitä ja toimin-tamalleja. Käytetty kirjallisuus valittiin pääsääntöisesti kirjaston valikoimasta ja analysoitiin työn sisällysluetteloa ajatellen.
Tutkimustuloksista päällimmäisenä mieleen jäi se, että monia apuvälineitä ja toimintamalleja on kehitetty autistisia henkilöitä auttamaan. Kuvat, strukturoitu arki ja erilaiset kuntoutusmuodot, kuten musiikkiterapia ovat esimerkkejä näistä. Yksilöllisyyttä korostettiin myös monessa eri lähteessä. Tulee pitää mielessä, että vaikka jokin kuntoutusmalli toimii jollakin, ei se automaattisesti tarkoita, että se toimii kaikilla autistisilla henkilöillä.
Työn tarkoituksena oli ennen kaikkea auttaa varhaiskasvatuksen työkentällä työskentelevää ammattilaista siinä kohtaa, kun hän ensimmäistä kertaa työuransa aikana kohtaa autistisen lapsen. Tämä tiivis tietopaketti on helppo ja nopea tapa ottaa selvää autismin peruspiirteistä ja siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja pitää mielessä tällaisen lapsen kanssa työskennellessä. Koska autistiset lapset integroidaan lapsiryhmiin, uskon, että opinnäytetyöllä on merkitys ja tarve työelämän näkökulmasta ajateltuna.
Opinnäytetyö toteutui laadullisena tutkimuksena, jossa on perehdytty autismia käsittelevään kirjallisuuteen sekä käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelu toteutettiin yhteistyökumppanina toimineen porilaisen päiväkodin henkilökunnan kanssa. Haastattelussa kartoitettiin käytännössä hyväksi havaittuja apuvälineitä ja toimin-tamalleja. Käytetty kirjallisuus valittiin pääsääntöisesti kirjaston valikoimasta ja analysoitiin työn sisällysluetteloa ajatellen.
Tutkimustuloksista päällimmäisenä mieleen jäi se, että monia apuvälineitä ja toimintamalleja on kehitetty autistisia henkilöitä auttamaan. Kuvat, strukturoitu arki ja erilaiset kuntoutusmuodot, kuten musiikkiterapia ovat esimerkkejä näistä. Yksilöllisyyttä korostettiin myös monessa eri lähteessä. Tulee pitää mielessä, että vaikka jokin kuntoutusmalli toimii jollakin, ei se automaattisesti tarkoita, että se toimii kaikilla autistisilla henkilöillä.