Sociala mediers inverkan på ungdomars självkänsla
Weiner, Alexandra (2016)
Weiner, Alexandra
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082313777
Tiivistelmä
Detta examensarbete är skrivet i samarbete med Hotus, Hoitotieteen tutkimussäätiö. Syftet med denna studie var att få svar på om det finns en påverkan av social medier på ungdomars självkänsla. Två frågeställningar ställdes: ”Finns det evidensbaserat stöd för att användningen av sociala medier påverkar ungdomars självkänsla?” och ”Hur ser påverkan ut: är den negativ eller positiv?”. Metoden för arbetet är litteraturstudie med systematisk litteratursökning. Till materialet valdes 11 forskningar ut och kvalitetsgranskades med Crowe Critical Appraisal Tool. Alla forskningar var av hög kvalitet och inkluderades i studien. Forskningarna visade på att det finns evidens för att användningen av sociala medier påverkar ungdomars självkänsla. Resultatet visade att påverkan är både positiv och negativ. Saker som påverkar självkänslan i en positiv riktning är socialt sammanhang, gemenskap, vänner och känslan av delaktighet. Självkänslan påverkas negativt av engagemang och investering i sociala medier, tung användning samt social jämförelse. Ett samband finns också mellan låg självkänsla och att föredra anonymitet online. Katie Erikssons teori om hälsa användes som teoretisk referensram då den andra frågeställningen behandlades. Resultatet ger viktig information för föräldrar, lärare och skolhälsovårdare som bland annat bör lära elever och ungdomar att använda internet och sociala medier på rätt sätt. Detta ärende borde få större betydelse på hälsogranskningar för att tidigt kunna upptäcka och eliminera hälsorisker. This degree thesis is written in collaboration with Hotus, Hoitotieteen tutkimussäätiö. The aim of the study was to examine whether social media use influences adolescents’ self-esteem. Two research questions were established: “Are there evidence-based support that social media use influences adolescents’ self-esteem?” and “What kind of influence is it: negative or positive?”. The method of this thesis is literature study with a systematic search of literature. As material 11 researches were chosen and quality reviewed using the Crowe Critical Appraisal Tool. All the researches were of high quality and were included in this study. The researches showed evidence that social media use influences adoles-cents’ self-esteem. The result showed that the influence is both positive and negative. Self-esteem is positively influenced by social community, friends and a sense of belong-ing. Self-esteem is negatively influenced by engaging and investing in social media, heavy use and social comparison. There is a correlation between low self-esteem and a prefer-ence for anonymity online. Katie Eriksson’s theory about health was used as a theoretical framework when discussing the second research question. The result presents important information for parents, teachers and school nurses who for instance should teach correct use of the internet and social media to students and adolescents. This issue should be giv-en a higher importance during health checkups to be able to early discover and eliminate health risks.