Yrityksen X sisäinen viestintä
Grouzova, Irina (2016)
Grouzova, Irina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081713724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081713724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sisäinen viestintä yrityksen X toimiyksikössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tilitoimiston sisäistä viestintää ja kuvata sen nykytilaa selvittämällä työntekijöiden näkemyksiä asiasta. Sen lisäksi tarkoituksena oli etsiä parhaat ja heikoimmat osa-alueet, joita voidaan jatkossa kehittää.
Työssä suoritettiin kyselytutkimus yrityksen X toimiyksikölle, joka toimii kolmella paikkakunnalla. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja määrällinen. Työssä käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä, joiden avulla tutkittiin toimiyksikön X sisäisen viestinnän nykytilaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sisäisen viestinnän eri osa-alueita teemoittain. Teoriaosuuteen on kerätty tietoa kirjallisista ja elektronisista lähteistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kohdeorganisaatiossa työskenteli otantavaiheessa 26 henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin 26 henkilön otoksesta, josta 23 vastasi kyselyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaation käytössä on paljon hyviä työkaluja tiedon jakamisessa, mutta myös kehittäviä osa-alueita löytyi. Selkeänä kehittämiskohteena tuli esille palavereiden vähäinen määrä. Työntekijät kokivat saaneensa liian vähän tietoa organisaation muutoksesta. Sen lisäksi vastaajat kaipasivat intranetin ja sähköpostin käytön kehittämistä. Tutkimus todettiin hyödylliseksi.
Työssä suoritettiin kyselytutkimus yrityksen X toimiyksikölle, joka toimii kolmella paikkakunnalla. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja määrällinen. Työssä käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä, joiden avulla tutkittiin toimiyksikön X sisäisen viestinnän nykytilaa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sisäisen viestinnän eri osa-alueita teemoittain. Teoriaosuuteen on kerätty tietoa kirjallisista ja elektronisista lähteistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kohdeorganisaatiossa työskenteli otantavaiheessa 26 henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin 26 henkilön otoksesta, josta 23 vastasi kyselyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaation käytössä on paljon hyviä työkaluja tiedon jakamisessa, mutta myös kehittäviä osa-alueita löytyi. Selkeänä kehittämiskohteena tuli esille palavereiden vähäinen määrä. Työntekijät kokivat saaneensa liian vähän tietoa organisaation muutoksesta. Sen lisäksi vastaajat kaipasivat intranetin ja sähköpostin käytön kehittämistä. Tutkimus todettiin hyödylliseksi.