Piper PA-31P Navajon ohjaamopäivityksen suunnittelu
Halme, Kimmo (2016)
Halme, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081013679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081013679
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tehdä ohjaamon ulkoasun ja avioniikkalaitteiden modifikaatiosuunnitelma Piper PA-31P Navajo-lentokoneeseen. Tarkoituksena oli modernisoida vanha ohjaamo nykyaikaiseksi lasiohjaamoksi. Työn tilaajana toimi Tredun eli Tampereen seudun ammattiopiston lentokonetekniikan yksikkö. Työn teoriaosuudessa käsitellään myös yleisesti avioniikan kehitystä ja historiaa sekä esitellään modifikaatiossa vaihtuvien avioniikkajärjestelmien ja -laitteiden yleiset toimintaperiaatteet.
Ohjaamon ulkoasun suunnittelu mallinnettiin Dassault systemsin CATIA-ohjelmalla ja sähkökuvat eli piirikaaviot tehtiin Autodeskin AutoCAD-ohjelmalla. Piirikaavioiden piirtämisen helpottamiseksi tehtiin ensin johtojen kytkentälista Microsoft Office Excel -taulukko-ohjelmalla. Kytkentälista on myös tarpeellinen laitteiden asennusvaiheessa, jotta saadaan minimoitua mahdolliset virheet johtojen asennuksissa. Asennusvaiheessa täytyy käyttää myös avioniikkalaitteiden alkuperäisiä asennusmanuaaleja, jotka eivät ole liitteenä opinnäytetyössä luottamuksellisuuden vuoksi.
Haastavaa opinnäytetyössä oli laitteiden valinta, sillä niitä varten ei oltu määritelty tarkkaa budjettia tai laitevalmistajaa. Valintaprosessi vei oman aikansa, sillä piti selvitettää mitkä laitteet olisivat tarkoitukseen sopivia, kohtuuhintaisia sekä yhteensopivia keskenään muiden uusien avioniikkalaitteiden kanssa.
Ohjaamon ulkoasun suunnittelu mallinnettiin Dassault systemsin CATIA-ohjelmalla ja sähkökuvat eli piirikaaviot tehtiin Autodeskin AutoCAD-ohjelmalla. Piirikaavioiden piirtämisen helpottamiseksi tehtiin ensin johtojen kytkentälista Microsoft Office Excel -taulukko-ohjelmalla. Kytkentälista on myös tarpeellinen laitteiden asennusvaiheessa, jotta saadaan minimoitua mahdolliset virheet johtojen asennuksissa. Asennusvaiheessa täytyy käyttää myös avioniikkalaitteiden alkuperäisiä asennusmanuaaleja, jotka eivät ole liitteenä opinnäytetyössä luottamuksellisuuden vuoksi.
Haastavaa opinnäytetyössä oli laitteiden valinta, sillä niitä varten ei oltu määritelty tarkkaa budjettia tai laitevalmistajaa. Valintaprosessi vei oman aikansa, sillä piti selvitettää mitkä laitteet olisivat tarkoitukseen sopivia, kohtuuhintaisia sekä yhteensopivia keskenään muiden uusien avioniikkalaitteiden kanssa.