Windows 10:n käytettävyys : Windows 7:stä siirtyvän käyttäjän näkökulma
Valkama, Miska (2016)
Valkama, Miska
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016080213628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016080213628
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Windows 10 -käyttöjärjestelmän käytettävyyttä sellaisen henkilön näkökulmasta, joka käyttää vielä ensisijaisesti Windows 7
-käyttöjärjestelmää henkilökohtaisten tai työasioiden hoitamiseen. Tämä tarkoittaa käytännössä kahden Windowsin version jättämistä väliin, mikä todennäköisesti edustaa tilastollisesti suurinta järjestelmävaihdosta lähivuosina. Tarkoituksena oli tarjota lukijoille ohjeistusta siitä, millaisia käytettävyyden ratkaisuja olisi odotettavissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin ensin hieman käytettävyyden ja käyttökokemuksen teoriaa sekä sivuttiin lyhyesti perustietoja Windowsin versioista 7 ja 10. Koska varsinainen, työn aiheen mukainen asiasisältö perustuu inhimilliseen näkökulmaan, haettiin sitä käytettävyystestauksella sekä yleisesti hyväksyttyihin käytettävyyden teorioihin tukeutuen. Näin muodostettiin kokonaiskuva, josta tehtiin sekä päätelmiä että suosituksia Windows 10:n käytettävyyden parantamiseksi.
Käytettävyystestaukset toteutettiin pienimuotoisesti viidellä henkilöllä. Jokaiselle testihenkilölle Windows 10 oli melko uusi tai täysin uusi tuttavuus. Valintakriteerinä henkilöille oli se, että he käyttivät kaikki ennestään lähinnä Windows 7:ää. Testissä testihenkilöitä pyydettiin käyttämään Windows 10:tä erilaisiin perustehtäviin, kuten internetin selaamiseen ja musiikin kuunteluun. Käytettävyystestauksesta kävi ilmi, että vaikka siirtyminen käyttöjärjestelmien välillä voi tapahtua melko nopeasti ja kivuttomasti, ei Windows 10 ole vielä valmis tuote.
Lopuksi käytettävyystestauksesta sekä kirjoittajan omasta käytöstä koostettiin johtopäätökset. Päällimmäiseksi nousi jo aikaisemmin esitetty näkemys siitä, että Windows 10 on vasta matkalla valmiiksi tuotteeksi, vaikka se on ollut kaupoissa jo kohta vuoden ajan. Windows 10 on hyvä, eteenpäin kehitetty ja nopea käyttää, mutta se vaatii vielä yhtenäistämistä ulkoasussa ja logiikassa sekä jatkuvaa tukea monilla muilla osa-alueilla vielä vuosien ajan.
-käyttöjärjestelmää henkilökohtaisten tai työasioiden hoitamiseen. Tämä tarkoittaa käytännössä kahden Windowsin version jättämistä väliin, mikä todennäköisesti edustaa tilastollisesti suurinta järjestelmävaihdosta lähivuosina. Tarkoituksena oli tarjota lukijoille ohjeistusta siitä, millaisia käytettävyyden ratkaisuja olisi odotettavissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin ensin hieman käytettävyyden ja käyttökokemuksen teoriaa sekä sivuttiin lyhyesti perustietoja Windowsin versioista 7 ja 10. Koska varsinainen, työn aiheen mukainen asiasisältö perustuu inhimilliseen näkökulmaan, haettiin sitä käytettävyystestauksella sekä yleisesti hyväksyttyihin käytettävyyden teorioihin tukeutuen. Näin muodostettiin kokonaiskuva, josta tehtiin sekä päätelmiä että suosituksia Windows 10:n käytettävyyden parantamiseksi.
Käytettävyystestaukset toteutettiin pienimuotoisesti viidellä henkilöllä. Jokaiselle testihenkilölle Windows 10 oli melko uusi tai täysin uusi tuttavuus. Valintakriteerinä henkilöille oli se, että he käyttivät kaikki ennestään lähinnä Windows 7:ää. Testissä testihenkilöitä pyydettiin käyttämään Windows 10:tä erilaisiin perustehtäviin, kuten internetin selaamiseen ja musiikin kuunteluun. Käytettävyystestauksesta kävi ilmi, että vaikka siirtyminen käyttöjärjestelmien välillä voi tapahtua melko nopeasti ja kivuttomasti, ei Windows 10 ole vielä valmis tuote.
Lopuksi käytettävyystestauksesta sekä kirjoittajan omasta käytöstä koostettiin johtopäätökset. Päällimmäiseksi nousi jo aikaisemmin esitetty näkemys siitä, että Windows 10 on vasta matkalla valmiiksi tuotteeksi, vaikka se on ollut kaupoissa jo kohta vuoden ajan. Windows 10 on hyvä, eteenpäin kehitetty ja nopea käyttää, mutta se vaatii vielä yhtenäistämistä ulkoasussa ja logiikassa sekä jatkuvaa tukea monilla muilla osa-alueilla vielä vuosien ajan.