Näkökulmia ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottamaan osaamiseen sosiaali- ja terveysalalla
Editoija
Rantanen, Teemu
Isopahkala-Bouret, Ulpukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413515
Tiivistelmä
Suomen korkeakoulujärjestelmä perustuu duaalimalliin, jossa ylempiä korkeakoulututkintoja voi suorittaa sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa. Ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja on Suomessa suoritettu vuodesta 2003 lähtien. Tutkinnon vakinaistamisen kautta on osaltaan pyritty lujittaman mallia, jossa on kaksi eri tavoin profiloitunutta korkeakoulutuksen väylää: tiedekorkeakoulut sekä ammatillisesti suuntautunut ammattikorkeakouluväylä.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon on kohdistunut paljon odotuksia erityisesti työelämän taholta.
Ammattikorkeakoulujen suhde työelämään ja sitä kautta myös osaamisen tuottamiseen onkin eri tavalla painottunut kuin yliopistojen. Ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa pyritään lähtökohtaisesti tuottamaan työelämälähtöistä osaamista.
Tämä julkaisu perustuu Laurea-ammattikorkeakoulun ja Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen hankkeeseen: Suomalaisen korkeakoulutuksen duaalimalli ja koulutuksen tuottama osaaminen. Tutkimushankkeessa ollaan kiinnostuneita erityisesti siitä, onko ylempi AMK-tutkinto profiloitunut duaalimallin mukaisesti työelämäläheiseksi ja työelämän kehittämiseen painottuvaksi ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi.
Kukin teoksen artikkeleista muodostaa oman itsenäisen kokonaisuutensa, jossa on omat tutkimuskysymyksensä ja menetelmänsä. Kirjan artikkelit lähtevät erilaisista teoreettisista näkökulmista. Eri näkökulmien kautta rakentuu kokonaisvaltainen kuva ylemmistä AMK-tutkinnoista ja niiden tuottamasta osaamisesta.
Lähtökohtia haetaan korkeakoulupoliittisesta keskustelusta, kasvatustieteellisestä tutkimuksesta sekä sosiaali- ja terveysalan osaamista koskevasta keskustelusta ja tutkimuksesta. Kuitenkin läpi teoksen toistuu kolme kysymystä: Millaisia kompetensseja ylempi AMK-tutkinto tuottaa? Mikä merkitys ylemmillä AMK-tutkinnoilla on työntekijöiden ammatillisen kehittymisen näkökulmasta? Millainen on ylempien AMK-tutkintojen muodollinen asema? Kysymyksiä tarkastellaan koulutuksen, työnantajien sekä opiskelijoiden/valmistuneiden näkökulmasta. Näiden kysymysten ja näkökulmien kautta pyritään rakentaman kokonaiskuvaa sosiaali- ja terveysalan ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneiden osaamisesta sekä ylemmän AMK-tutkinnon profiloitumisesta osana korkeakoulutuksen duaalimallia. Lisäksi teoksessa analysoidaan kriittisesti korkeakoulupoliittista osaamisen ja kompetenssin käsitettä.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon on kohdistunut paljon odotuksia erityisesti työelämän taholta.
Ammattikorkeakoulujen suhde työelämään ja sitä kautta myös osaamisen tuottamiseen onkin eri tavalla painottunut kuin yliopistojen. Ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa pyritään lähtökohtaisesti tuottamaan työelämälähtöistä osaamista.
Tämä julkaisu perustuu Laurea-ammattikorkeakoulun ja Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen hankkeeseen: Suomalaisen korkeakoulutuksen duaalimalli ja koulutuksen tuottama osaaminen. Tutkimushankkeessa ollaan kiinnostuneita erityisesti siitä, onko ylempi AMK-tutkinto profiloitunut duaalimallin mukaisesti työelämäläheiseksi ja työelämän kehittämiseen painottuvaksi ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi.
Kukin teoksen artikkeleista muodostaa oman itsenäisen kokonaisuutensa, jossa on omat tutkimuskysymyksensä ja menetelmänsä. Kirjan artikkelit lähtevät erilaisista teoreettisista näkökulmista. Eri näkökulmien kautta rakentuu kokonaisvaltainen kuva ylemmistä AMK-tutkinnoista ja niiden tuottamasta osaamisesta.
Lähtökohtia haetaan korkeakoulupoliittisesta keskustelusta, kasvatustieteellisestä tutkimuksesta sekä sosiaali- ja terveysalan osaamista koskevasta keskustelusta ja tutkimuksesta. Kuitenkin läpi teoksen toistuu kolme kysymystä: Millaisia kompetensseja ylempi AMK-tutkinto tuottaa? Mikä merkitys ylemmillä AMK-tutkinnoilla on työntekijöiden ammatillisen kehittymisen näkökulmasta? Millainen on ylempien AMK-tutkintojen muodollinen asema? Kysymyksiä tarkastellaan koulutuksen, työnantajien sekä opiskelijoiden/valmistuneiden näkökulmasta. Näiden kysymysten ja näkökulmien kautta pyritään rakentaman kokonaiskuvaa sosiaali- ja terveysalan ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneiden osaamisesta sekä ylemmän AMK-tutkinnon profiloitumisesta osana korkeakoulutuksen duaalimallia. Lisäksi teoksessa analysoidaan kriittisesti korkeakoulupoliittista osaamisen ja kompetenssin käsitettä.