ASIAKASLÄHTÖISYYDEN JA MARKKINOINTIKYVYKKYYDEN KEHITTÄMINEN LOHJAN JA TAMMISAAREN SEUTUKUNTIEN PK-YRITYKSISSÄ : Teollisen palveluliiketoiminnan koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa ja näiden alueiden pk-yritysten osaamisperustan kehittäminen –projekti
Editoija
Vahvaselkä, Irma
Ikonen, Raisa
Kivelä, Susanna
Tenhunen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113500
Tiivistelmä
Tämä julkaisu on puheenvuoro käytävään keskusteluun markkinoinnin asemasta sekä asiakaslähtöisen toimintamallin ja markkinointikyvykkyyksien tärkeydestä yrityksissä. Tähän julkaisuun on koottu yhteen viiden eri tutkimuksen tulokset.
Avainsanoja liiketoiminnan kehittämisessä ovat markkina- ja asiakaslähtöisyys. Tutkimusten mukaan pk-yritykset toimivat vielä yleisesti hyvin tuote- ja tuotantolähtöisesti, joskin selvää pyrkimystä parempaa menestystä antavaan markkinalähtöisyyteen on havaittavissa. Markkinointi voidaan määritellä liiketoiminnaksi, jossa pyritään asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen ja pysyvien asiakassuhteiden luomiseen. Tähän peilaten markkinoinnin kyvykkyyksinä voidaan pitää asiakkaiden toiminnan ja tarpeiden tuntemusta sekä kanavahallinnan ja markkinoinnin osaamista. Siihen liittyvät asiakashallinnan, kanavahallinnan ja markkinoinnin prosessit, joita asiakashallinnan tietoteknisillä järjestelmillä ohjataan Laurea-ammattikorkeakoulu tuottaa uutta osaamista sekä toimialueelleen että työelämään.
Lohjan Laureassa toteutettu kaksivuotinen hanke ”Teollinen palveluliiketoiminta ja yrittäjyys” ja siihen kytketty ”Teollisen palveluliiketoiminnan osaaminen ja koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa sekä alueella toimivien yritysten liiketoimintaosaamisen kehittäminen” -hanke on ollut sekä toteutuksiltaan että tuloksiltaan merkittävä. Uutta tietoa tullaan levittämään alueen yrityksille ja koulutusorganisaatioille erilaisissa koulutus- ja seminaaritilaisuuksissa sekä julkisen keskustelun kautta.
Avainsanoja liiketoiminnan kehittämisessä ovat markkina- ja asiakaslähtöisyys. Tutkimusten mukaan pk-yritykset toimivat vielä yleisesti hyvin tuote- ja tuotantolähtöisesti, joskin selvää pyrkimystä parempaa menestystä antavaan markkinalähtöisyyteen on havaittavissa. Markkinointi voidaan määritellä liiketoiminnaksi, jossa pyritään asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen ja pysyvien asiakassuhteiden luomiseen. Tähän peilaten markkinoinnin kyvykkyyksinä voidaan pitää asiakkaiden toiminnan ja tarpeiden tuntemusta sekä kanavahallinnan ja markkinoinnin osaamista. Siihen liittyvät asiakashallinnan, kanavahallinnan ja markkinoinnin prosessit, joita asiakashallinnan tietoteknisillä järjestelmillä ohjataan Laurea-ammattikorkeakoulu tuottaa uutta osaamista sekä toimialueelleen että työelämään.
Lohjan Laureassa toteutettu kaksivuotinen hanke ”Teollinen palveluliiketoiminta ja yrittäjyys” ja siihen kytketty ”Teollisen palveluliiketoiminnan osaaminen ja koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa sekä alueella toimivien yritysten liiketoimintaosaamisen kehittäminen” -hanke on ollut sekä toteutuksiltaan että tuloksiltaan merkittävä. Uutta tietoa tullaan levittämään alueen yrityksille ja koulutusorganisaatioille erilaisissa koulutus- ja seminaaritilaisuuksissa sekä julkisen keskustelun kautta.