Kouluikäisen lapsen masennuksen hoito nykysuositusten mukaan : Integroitu kirjallisuuskatsaus
Huikko, Anne (2016)
Huikko, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013237
Tiivistelmä
Lasten psyykkinen hyvinvointi on monella tavalla tärkeä asia. Yksi melko yleinen lasten psyykkisen oireilun muoto on masennus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia tuloksia on löydettävissä kouluikäisen lasten masennuksen hoitoa käsittelevästä kirjallisuudesta sekä selvittää mitä tekijöitä 7-12-vuotiaiden masennuksen hoidossa tulisi yleisesti ottaa huomioon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada arjen työssä hyödynnettävää tietoa työntekijöille, siitä millaisia vaikutuksia hoitolinjauksilla on hoidon lopputulokseen ja mitä olisi tärkeää huomioida. Opinnäytetyössä etsittiin integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin tietoa sekä konkreettisia tekijöitä, joita tulisi ottaa huomioon kouluiässä olevan masentuneen lapsen hoidon suunnittelussa. Katsauksen aineisto koostui 17 julkaisusta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka myötä tulokset luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella alakouluikäisten masennusta voidaan ja sitä kannattaa hoitaa tuloksellisesti usealla eri tavalla ja hoito koostuu eri osatekijöistä. Selvisi myös, että hoidon lopputulokseen vaikuttavat monet eri tekijät. Nykyisen Käypä hoito-suosituksen voidaan katsoa tarjoavan kehyksen lasten masennuksen hoidolle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada arjen työssä hyödynnettävää tietoa työntekijöille, siitä millaisia vaikutuksia hoitolinjauksilla on hoidon lopputulokseen ja mitä olisi tärkeää huomioida. Opinnäytetyössä etsittiin integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin tietoa sekä konkreettisia tekijöitä, joita tulisi ottaa huomioon kouluiässä olevan masentuneen lapsen hoidon suunnittelussa. Katsauksen aineisto koostui 17 julkaisusta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka myötä tulokset luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella alakouluikäisten masennusta voidaan ja sitä kannattaa hoitaa tuloksellisesti usealla eri tavalla ja hoito koostuu eri osatekijöistä. Selvisi myös, että hoidon lopputulokseen vaikuttavat monet eri tekijät. Nykyisen Käypä hoito-suosituksen voidaan katsoa tarjoavan kehyksen lasten masennuksen hoidolle.