Graafinen peliohjelmointi : OpenGL ja GLSL-varjostimet
Kangasmaa, Sami (2016)
Kangasmaa, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013227
Tiivistelmä
Graafisella ohjelmoinnilla tarkoitetaan ohjelmoinnin osa-aluetta, jossa keskitytään käyttäjälle näkyviin asioihin. Graafista ohjelmaa suoritetaan yleensä kehyksissä, joita näytetään käyttäjälle tietyin aikavälein. Tällä hetkellä saatavilla olevia grafiikkarajapintoja ovat OpenGL, DirectX, Vulkan ja Metal. Erilaisia graafisen ohjelmoinnin tekniikoita ovat esimerkiksi HDR-renderöinti, normal mapping ja anti-aliasing. Lowglow’n pelimoottori toteutettiin C++:lla Cocos2d-xviitekehyksen päälle, joka sisältää kaikki tarvittavat ominaisuudet pelin toteutukseen. GLSLohjelmat ovat OpenGL shader -ohjelmia, jotka suoritetaan näytönohjaimella. GLSL-ohjelmilla voidaan toteuttaa erilaisia tehosteita sekä jälkikäsittelyefektejä. Projektissa käytettiin suurimmaksi osaksi GLSL:n pikseliohjelmia. Grafiikan suorituksen nopeutta pystytään optimoimaan erilaisilla tavoilla. Lowglow’ssa oleva valosysteemi toteutettiin kahdella rendertekstuurilla ja GLSL-ohjelmalla.