Sosiaalinen media markkinoinnissa : Millaiset sosiaalisen median palvelutuotteet kiinnostavat Mediaseppien asiakkaita
Mähönen, Jaana (2016)
Mähönen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, tarvitsisivatko markkinointiviestintätoimisto Mediaseppien asiakkaat apua sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnissa ja voisiko tästä saada uuden palvelutuotteen yritykselle. Lisäksi selvitettiin, millaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä palveluita yritykset haluaisivat ja millaisesta palvelusta he olisivat valmiita maksamaan. Aihe kiinnostaa työn tekijää ja on ajankohtainen, sillä printtimarkkinointi on vähenemään päin ja digitaalinen markkinointi on kasvussa. Markkinointiviestintätoimistojen on muututtava, jotta ne selviävät markkinoinnin muutoksista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä seitsemää Mediaseppien asiakasta ja haastatellut edustivat erilaisia asiakasryhmiä. Haastatellut valitsi toimeksiantaja.
Viidelle henkilölle seitsemästä sosiaalinen media oli uusi markkinointikanava, ja sen roolin koettiin vielä kasvavan. Myös haastateltava, jonka organisaatio ei vielä hyödyntänyt sosiaalista mediaa, koki sen merkityksen kasvavan. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että heidän organisaationsa voisivat hyötyä sosiaaliseen mediaan liittyvästä koulutuksesta.
Markkinointiviestintätoimistot toteuttavat usein yksittäisiä mainoksia, markkinointimateriaaleja tai markkinointikampanjoita. Eri markkinointikanaville ja välineille integroidulla markkinointikampanjalla voi olla osin kysyntää, mutta näyttäisi, että jos markkinointiviestintätoimistot haluavat digitalisoitua enemmän, heidän täytyy myös muuttaa toimintatapaansa. Digitalisoituminen näyttäisi olevan väistämätöntä, jos yritys haluaa menestyä. Markkinointiviestintätoimistojen voisi olla järkevää räätälöidä enemmän palveluitaan asiakkaiden mukaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä seitsemää Mediaseppien asiakasta ja haastatellut edustivat erilaisia asiakasryhmiä. Haastatellut valitsi toimeksiantaja.
Viidelle henkilölle seitsemästä sosiaalinen media oli uusi markkinointikanava, ja sen roolin koettiin vielä kasvavan. Myös haastateltava, jonka organisaatio ei vielä hyödyntänyt sosiaalista mediaa, koki sen merkityksen kasvavan. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että heidän organisaationsa voisivat hyötyä sosiaaliseen mediaan liittyvästä koulutuksesta.
Markkinointiviestintätoimistot toteuttavat usein yksittäisiä mainoksia, markkinointimateriaaleja tai markkinointikampanjoita. Eri markkinointikanaville ja välineille integroidulla markkinointikampanjalla voi olla osin kysyntää, mutta näyttäisi, että jos markkinointiviestintätoimistot haluavat digitalisoitua enemmän, heidän täytyy myös muuttaa toimintatapaansa. Digitalisoituminen näyttäisi olevan väistämätöntä, jos yritys haluaa menestyä. Markkinointiviestintätoimistojen voisi olla järkevää räätälöidä enemmän palveluitaan asiakkaiden mukaan.